Kuvaus
Toimintamallin kohderyhmänä ovat
- Hyvät ja itseohjautuvat opiskelijat (haasteellisemmat tehtävät ja opintojen nopeuttaminen)
- Opiskelijat, joilla on riittämättömät opiskelukyvyt (elämänhallinnan, terveyden, oppimisen ja vuorovaikutuksen ongelmat)
- Pajatoiminnan tavoitteena on opintoihin kiinnittyminen, rästien selvittäminen ja toiminnan ohjaami-nen sekä opintojen edistymisen tukeminen
Mistä Tuomon Tupa -pajamallissa on kyse?
- Tupa on joka koulupäivä avoinna oleva matalan kynnyksen oppimisen tuen keskus, jossa tärkeä rooli on sisäisellä ja ulkoisella verkostotyöllä.
- Ammatinohjaaja koordinoi ja tukee tuvalla opiskelevien päivittäistä työskentelyä. Lisäksi ohjausta ja tukea saa myös erityisopettajalta tai aineenopettajilta.
- Erityistä tukea tarvitseville on tukitoimia, jotka aineenopettaja on määrittänyt ja ammatinohjaaja toimii ohjeistuksen mukaan ja kirjaa ohjauksen opiskelijatietojärjestelmään.
- Tupa- ja tukitunnit on merkitty opiskelijan henkilökohtaiseen lukujärjestykseen.
- Opiskelijoiden osallisuutta vahvistetaan yksilöllisten opintopolkujen avulla.
- Jokaiselle pajalle tulevalle tehdään pajalähete, jossa on selvitys opiskelijan tilanteesta ml. rästit.
- Pajaopiskelijoiden ohjaamisessa käytetään Oma oppimisvalmentaja -materiaalia.