Liikettä opetukseen -materiaaliin on koottu eri tahojen kehittämiä ideoita, joilla voi tehdä nuorten aikuisten oppimistilanteesta aktiivisen ja uudella tavalla motivoivan yhdistämällä liikettä opetussisältöihin (esimerkiksi ammattioppilaitosten yhteisiin tutkinnonosiin).
Hae avainsanalla: osallisuus
Liikettä opetukseen -materiaaliin on koottu eri tahojen kehittämiä ideoita, joilla voi tehdä nuorten aikuisten oppimistilanteesta aktiivisen ja uudella tavalla motivoivan yhdistämällä liikettä opetussisältöihin (esimerkiksi ammattioppilaitosten yhteisiin tutkinnonosiin).
Liikettä opetukseen -materiaaliin on koottu eri tahojen kehittämiä ideoita, joilla voi tehdä nuorten aikuisten oppimistilanteesta aktiivisen ja uudella tavalla motivoivan yhdistämällä liikettä opetussisältöihin (esimerkiksi ammattioppilaitosten yhteisiin tutkinnonosiin).
VeKe-malli on samanaikaisesti:
1. Itsearviointimenetelmä, 2. Kehittämispotentiaalia luotaava vertaistuen ja yhteiskehittämisen menetelmä (vertaisauditointi), 3. Asuntolaohjaustyön näkyväksi tekemisen ja merkityksen lisäämisen väline esimies- ja johtotasolle, sekä koko oppilaitokselle. Tämä taso mahdollistaa asuntolatyön kytkemisen osaksi oppilaitoksen strategiaa. Malli voidaan ottaa käyttöön joustavasti, toimintaympäristön omista lähtökohdista käsin ja edetä taso kerrallaan kohti strategista tasoa.
Liikettä opetukseen -materiaaliin on koottu eri tahojen kehittämiä ideoita, joilla voi tehdä nuorten aikuisten oppimistilanteesta aktiivisen ja uudella tavalla motivoivan yhdistämällä liikettä opetussisältöihin (esimerkiksi ammattioppilaitosten yhteisiin tutkinnonosiin).
Kartta maailmaan, jonka haluat on opas nuorelle, joka on menossa työssäoppimaan, työharjoitteluun tai työkokeiluun ja etsii omannäköistä yrittäjyyttä ja työnteon tapaa sekä ohjaajalle, joka haluaa auttaa nuorta tunnistamaan työssäoppimisen tarjoamia mahdollisuuksia.
Päämäärä:
Kirppupeli on perinteinen paperista taiteltava peli. Peli ehdottaa toiminnallisia tehtäviä ja niille reflektiokysymyksiä työelämätaitojen pohdinnan avuksi.
Toteuttaminen:
Kirppu antaa toiminnan ja pohdinnan ideoita, miten oppia tule - vaisuuden työelämätaitoja taide- ja seikkailupedagogiikan keinoin.
#Valmennus-pilotin sisällöt pohjautuvat esiin nousseisiin tarpeisiin sekä aloituskyselyn (vipunen.fi) sisältöihin. Mallissa opiskelijan tukena on valmennuksellista työotetta hyödyntävä monitoimijainen asiantuntijajoukkue, johon sisältyvät huoltajat. Keskiössä on toimijoiden säännöllinen yhteydenpito ja viestintä. Opintojen alussa käynnistetty yhteistyö alaikäisten huoltajien kanssa nähdään merkityksellisenä, jonka vuoksi heidän sitouttamiseensa kiinnitetään erityistä huomiota.
Hankkeen tavoitteena on kehittää lappilaisten nuorten siirtymiä peruskoulusta ammattiopintoihin ja ammattiopinnoista työelämään. Tavoitteena on myös vahvistaa nuorten opinnoissa edistymistä ja tutkintojen suorittamista kehittämällä moniammatillista tiimityöskentelyä vastaamaan viime aikaiseen ammatillisen koulutuksen reformiin. Hankkeessa kehitetään ammatillisen koulutuksen käytänteitä parantamalla nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten taitoja tunnistaa opiskelijoiden hyvinvointiin ja sosiaalipalveluihin liittyviä tarpeita.
Päämäärä:
Osallistujat voivat visualisoida oppimistaan
pienryhmässä virkkaamisen äärellä.
Toteuttaminen
1. Pienryhmät saavat tehtäväksi pohtia jotakin aikai-
semmin oppimansa asiaa. Ensin osallistujat keskus-
televat, millainen oppimisen prosessi oli: mikä tuntui
vaikealta, mikä oli tärkeintä ja mikä auttoi eteenpäin.
2. Sitten ryhmän jäsenet sormivirkkaavat prosessia
visualisoivan ketjun matonkuteesta tai langasta.
Ketjuun voidaan tehdä esimerkiksi solmuja vastoin-
Päämäärä:
Tehtävä virittää osallistujat luovaan markki-
nointiajatteluun ja auttaa tiivistämään oleellisen tiedon
mahdollisimman tehokkaaseen, hauskaan ja markkinoi-
tavaan muotoon.
Toteuttaminen
Ryhmät etsivät ympäristöstä kohteen tai esineen, kuvaavat
sen ja luovat meemigeneraatorilla mahdollisimman
oivaltavan ja hauskan meemin. Meemi voidaan jakaa sosi-
aalisessa mediassa ja järjestää esimerkiksi leikkimielinen
kilpailu siitä, kenen teos saa eniten tykkäyksiä.
Päämäärä:
Osallistujat pääsevät harjoittelemaan
asioiden yhdistelyä, ongelmanratkaisua, ideointia ja
luovaa ajattelua.
Toteuttaminen:
1. Jokaiselle pienryhmälle valitaan ympäristöstä yksi
esine tai asia, jota se käyttää inspiraationa tehtävää
suorittaessaan. Lisäksi jokaisen ryhmän ideointityölle
arvotaan lapulta erilaisia reunaehtoja:
• kohderyhmä (esim. opiskelijat, kiireiset ihmiset,
puutarhaharrastajat)
• tuotetyyppi (esim. kulttuuripalvelu, matkailuhärpäke,
urheiluvimputin)
Päämäärä:
Nuori saa mahdollisuuden syventää työ-
elämään tutustumisjakson (TET-jakson) kokemuksia
tarkastelemalla sitä monesta eri näkökulmasta.
Toteuttaminen
Osana TET-jaksolle valmistautumista opettaja antaa oppi-
laille tehtäväksi tutustua työpaikkaan seuraavasti:
• Tutki: Tutkitaan työpaikkaa eri keinoin, kuten haastatele-
malla, varjostamalla tai etsimällä tietoa muualta.
• Toimi: Esitetään kysymyksiä työpaikan toimintatavoista
Syfte:
• att se vilka privilegier en har eller inte har, speciellt i förhållande till resten av gruppen. Övningen synliggör egen position till normer - även inom det normområdet hen själv hör till.
• att synliggöra på vilka områden en individ utsätts för särskiljande behandling av både priviligierade och diskriminerande karaktär.
• att öka medvetenheten bland deltagarna.
Förverkligande
Syfte:
Att synliggöra könsmärkt språk och bilder.
Förverkligande:
1. Dela in deltagarna i mindre grupper. Ge varje grupp något av organisationens officiella kommunikationsmaterial att analysera. T.ex. sociala mediekanaler som Instagram, hemsida eller föreningens tidning.
2. Be grupperna att kritiskt granska om språket och bilderna är könsmärkta. Skulle en bildtext passa oavsett kön? Hur skulle man kunna ändra ord och uttryck för att vara mer könsneutralt? Tänk på att det
Syfte:
Att synliggöra normer och de för- och nackdelar
som personer kan ha av att vara en del av eller avvika från
olika normer (etuoikeuskävely).
Förverkligande
1. Deltagarna tilldelas varsitt rollkort. Deltagarna
får inte visa korten eller berätta om innehållet för
varandra. Be alla läsa tyst vad det står på deras kort
och att därefter göra sig en bild av sin roll. Hur bor
de? Vad har deras roll för bakgrund och familjeför-
hållanden? Vad gör de på dagarna? På kvällarna?
Vad drömmer de om?
Päämäärä:
Osallistujat saavat mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista ja itseilmaisua. Samalla vahvistetaan teknologista osaamista ja medialukutaitoa.
Toteuttaminen
Vastamainoksella tarkoitetaan mainosparodiaa, joka ensisilmäyksellä näyttää tavalliselta mainokselta, mutta tarkemmin katsottuna kyseenalaistaakin alkuperäisen mainoksen tai tuotemerkin. Esimerkkejä vastamainoksista löytyy esimerkiksi osoitteissa voima.fi/vastamainokset tai www.adbusters.org/spoof-ads
Päämäärä:
Osallistujat saavat mahdollisuuden harjoitellavaikuttamista ja itseilmaisua. Samalla vahvistetaan teknologista osaamista ja ymmärrystä digiturvallisuudesta.
Toteuttaminen:
1. Ryhmässä keskustellaan, mitä digiturvallisuus tarkoittaa. Tukena voi käyttää esimerkiksi DIGIVOIMAA-hankkeen tuottamia materiaaleja.
Päämäärä:
Lisätä osallistujien tietoisuutta liikkumisensa määrästä ja kannustaa liikkumaan enemmän.
Toteuttaminen:
1. Osallistujia pyydetään miettimään omaa suhdettaan liikuntaan: paljonko viikon varrella heidän tulee tavallisesti liikuttua ja millä tavoin. Järjestetyn liikunnan lisäksi kannattaa miettiä myös hyötyliikuntaa.
Päämäärä:
Harjoite auttaa osallistujia vapautumaan ja ilmaisemaan itseään liikkumisen lomassa. Fyysinen aktiivisuus myös virkistää ja avaa ajattelua.
Toteuttaminen:
Voimavarapiiriin valitaan riittävä määrä laitteita tai muita fyysisiä harjoitteita sisältäviä pisteitä, jotta jokaiselle tulee viisi kuntoilupistettä.
1. Osallistujat kuntoilevat yhdellä pisteellä (esim. 20–30 sekuntia/liike) ja pohtivat samalla itsekseen annettua kysymystä.
Päämäärä:
Omiin vahvuuksiin ja eri ammatteihin tutustu-
minen liikunnallisen, ryhmämuotoisen toiminnan avulla
Toteuttaminen
1. Ohjaajan kanssa käsitellään keskustellen tulevai-
suuden ammatissa esiintyviä erilaisia rooleja, kuten
päällikkö, alainen, harjoittelija ja esimies. Lisäksi kes-
kustellaan siitä, millaisista vahvuuksista tulevassa
ammatissa voisi olla hyötyä.
2. Ryhmä jaetaan joukkueisiin ja joukkueille valitaan
aikaisemman keskustelun perusteella tietyt roolit ja
Päämäärä:
Osallistujat pohtivat elämänsä eri osa-alueita
liikunnallisen ja toiminnallisen harjoituksen yhteydessä.
Toteuttaminen
1. Ensin tilanteeseen voidaan orientoitua pelaamalla
Twisteriä perinteisin säännöin.
2. Seuraavaksi voidaan siirtyä pelilaudan ulkopuolelle.
Osallistujaa pyydetään kunkin pyörityksen kohdalla
miettimään omaa elämäänsä nuolen osoittaman
teeman suhteen esimerkiksi, mitkä asiat ovat hyvin
tai mihin haluaa panostaa.
Päämäärä:
Omiin vahvuuksiin ja unelma-ammattiin tutus-
tuminen liikunnallisen, ryhmämuotoisen parityöskentelyn avulla.
Toteuttaminen
1. Osallistujat asettuvat tilan keskiosaan ja määrit-
televät itselleen sinne kotipesän. Ohjaaja asettaa
vahvuussanat tilan reunoille erillisiin pesiin.
2. Ohjaaja antaa merkin, jolloin osallistujat lähtevät
yhtä aikaa ryöstämään vahvuussanoja tilan laidalla
olevista pesistä. Jokainen voi ryöstää yhden sanan
kerrallaan omaan kotipesäänsä.
Päämäärä:
Osallistujat saavat mahdollisuuden pohtia ja
sanallistaa omaan identiteettiinsä ja minuuteensa liittyviä
näkökulmia luovien mentelmin.
Toteuttaminen
1. Ohjaaja jakaa osallistujille muovailuvahaa ja opastaa
heitä jakamaan sen kahteen osaan, pienempään ja
isompaan.
2. Osallistujat muovailevat pienestä muovailuvaha-
palasta pienoispatsaan, joka kuvaa omaa minää tai
identiteettiä.
3. Isosta muovailuvahapalasta he muovailevat minälle
Päämäärä:
Osallistujat voivat harjoitella omien vahvuuksiensa tunnistamista, itseilmaisua ja mahdollisesti uusia digitaitoja.
Toteuttaminen
Päämäärä:
Osallistujat tunnistavat omaa sisäistä puhettaan ja saavat enemmän valmiuksia itsensä johtamiseen, oman osaamisensa arvostamiseen, rajojensa tuntemiseen
ja asioiden tärkeysjärjestykseen laittamiseen.
Toteuttaminen
1. Ennen yhteistä työskentelyä jokaista osallistujaa pyydetään laatimaan itselleen kolmen kohdan lista tässä hetkessä hänelle tärkeistä tehtävistä. Ne voivat olla arkisen pieniä ja helppoja, jotka kuitenkin
Päämäärä
Osallistujat kykenevät tarkastelemaan arkeaan positiivisten silmälasien läpi sekä harjoittelevat omien taitojensa tunnistamista ja nimeämistä piirtämällä ja kirjoittamalla.
Toteuttaminen
1. Osallistuja piirtää itsestään kokovartalokuvan huonommalla kädellään eli oikeakätinen piirtää vasemmalla ja vasenkätinen oikealla. Kuvan ylle kirjoitetaan otsikoksi HYVÄ ja oma etunimi.
Päämäärä
Osallistujat voivat harjoitella ryhmätyötaitoja ja ongelmanratkaisua samalla kun pääsevät liikkumaan luonnossa.
Toteuttaminen
Suuntamysteerissä hyödynnetään ilmansuuntia pelipaikkoina. Ohjaaja johtaa peliä “kompassin” keskeltä, jonka ympärille lukitut laatikot on aseteltu ilmansuuntien kohdalle. Maksimissaan joukkueita voi olla 8 eli saman verran kuin pää- ja väli-ilmansuuntia. Joukkueen täytyy ratkaista tehtävä, jotta se kykenee avaamaan numerolukolla lukitun mysteerilaatikon ja saamaan pisteen.
Päämäärä
Osallistujat rohkaistuvat tekemään yhdessä jotain mahdollisesti uutta sekä ottamaan vastaan ja antamaan neuvoja.
Toteuttaminen
Tavoitteena on tehdä yhteinen kaulaliina, jonka tekemiseen kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat. Harjoitus on hyvä esimerkiksi pitkille, yhteisille bussi- tai junamatkoille. Se voidaan toteuttaa myös kilpailuna niin, että pitemmän kaulaliinan kutonut ryhmä voittaa. Ryhmille annetaan sama määrä välineitä ja seuraavat ohjeet:
1. Luokaa silmukat puikolle (esim. 30 silmukkaa).
Päämäärä
Osallistujat saavat harjoitella ryhmätyösken-
telyä, ongelmanratkaisua ja ohjaamista.
Toteuttaminen
Ohjaaja varaa tilaan erilaisia välineitä ja jakaa osallistujat
pienryhmiin. Pienryhmien tehtävänä on keksiä jotakin
välinettä hyödyntävä peli tai leikki. Kun pienryhmät ovat val-
miit, jokaisen pelin toimintaperiaate selitetään vuorotellen
muille, ja muut kokeilevat pelaamista. Keksimiseen varattu
aika voidaan rajata lyhyeksi esimerkiksi 3 minuuttiin.