Ankkuriprojektissa tuetaan työntekijää, joka on siirtynyt työelämään kesken opintojen ja haluaa suorittaa opintonsa loppuun työn ohessa. Projekti kehittää työvaltaista opiskelua ja opiskelumenetelmiä pedagogisen valmentajan ohjaamana. Lähtökohtana opintojen järjestämiseen on ollut se, että ammattiosaamisen hankkiminen tapahtuu mahdollisimman paljon työpaikalla. Oppilaitoksen koulutustarjontaa hyödynnetään silloin, kun se opiskelijalle soveltuvin suoritustapa. Opintojen loppuun suorittamista varten jokaiselle opiskelijalle on laadittu henkilökohtainen opintosuunnitelma. Työvaltainen, pedagogisen coachin ohjauksessa tapahtuva opiskelu soveltuu erityisen hyvin näyttötutkinnon suorittamiseen. Näyttötutkintojärjestelmän keskiössä on osaaminen, ei koulutus. Ankkuriopiskelijoiden ohjausvastuu on organisoitu uudella tavalla siten, että se on jaettu kolmen toimijan kesken: pedagoginen coach, jokaiselle opiskelijalle on nimetty ”oma” ammatillinen opettaja ja opinto-ohjaaja. Pedagogisen valmentajan rooli työssäkäyvän lähihoitajaopiskelijan ohjauksessa voidaan tiivistää viiteen vaiheeseen: alkuhaastattelu, henkilökohtainen opintosuunnitelma ja opintojen aikataulutus, vierailu opiskelijan työpaikalle,ohjaus opintojen suorittamisessa sekä jatkuva seuranta, ohjaus ja tuki.
Hakukriteerit Ankkuri-projektin koulutukseen:
- Opiskelijalla on opinnot loppusuoralla (alle 20 ov puuttuu)
- Päätoimisen opiskelun kriteerit eivät täyty
- Opiskelijalla on opintojen loppuun suorittamisen kannalta soveltuva sosiaali-ja terveysalan työpaikka