Keskeistä opetussuunnitelmien purut (työpajojen työtehtävien ja valtakunnallisten opetussuunnitelmien sisältöjen yhteneväisyyksien tarkastelu/hyödyntäminen), toiminnan juurruttaminen (opetussuunnitelmien sisältöjen hyödyntäminen päivittäisessä toiminnassa) sekä opinnollistamisen hyödyntämismahdollisuudet yritysyhteistyössä (mahdolliset työelämässä suoritettavat osat tutkinnoista). Projektissa kehitetty toimintamalli, missä hyödynnetään vaihtoehtoisia oppimisympäristöjä työpaja- tai työympäristöissä, tämä mahdollistaa monille opiskelijoille opintojen jatkumisen.
Uusi Väylä Ammattiin 2 –projektissa Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä on tehnyt yhteistyötä tiivisti paikallisen Kokkotyö-säätiön kanssa. Yhteistyössä on tunnistettu tutkinnon osia, joita voidaan suorittaa Kokkotyö-säätiön pajoilla. Opettajat sekä pajaohjaajat ovat saaneet resurssia tähän työhön. Hankkeen aikana pajoilla myös opiskellaan eri tutkinnon osia. Opiskelijoiden tukena toimii koutsi sekä pienellä resurssilla erityisopettaja. Hankkeen aikana on tehty tiivistä yhteistyötä muiden osatoteuttajaorganisaatioiden toimijoiden kanssa. Osatoteuttajan etuna on selkeästi ollut oppilaitoslähtöisyys ja opettajien sitoutuminen työvaltaisen koulutuksen kehittämiseen. Saavutuksena on myös johdon sitoutuminen tähän toimintaan.
Esim:
Ompelu- ja kädentaidot sekä Pesula / Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto
Palvelupaja ja Pesula / Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinto