Malli toimii romaniasiakkaiden tukemiseksi koulutuspoluilla eteenpäin. Tarkempi kaaviokuvaus liitteenä.
Alkuvaiheessa tuen tarve on suurempi, mutta yhteydenpidon tulee olla riittävän tiivistä koko prosessin ajan. Mallissa pyritään kasvattamaan asiakkaan vastuunottoa, ja pidetään suunnitelma ja eteneminen joustavina. Asiakasta tulee tiedottaa erilaisista koulutusvaihtoehdoista, ja pitää huolta, ettei prosessi keskeydy kriisinkään sattuessa.
Työntekijä käyttää sosiaalisen vahvistamisen, sosiokulttuurisen innostamisen ja motivoivan haastattelun menetelmiä. Asiakkaan edetessä palvelupolulla tuetaan tarvittaessa asiointia.
Alkuvaiheen yhteydenoton jälkeen innostetaan asiakasta tapaamiseen. Tapaamisen aikana työntekijä kartoittaa asiakkaan toiveet, vahvuudet ja mahdolliset esteet koulutuspolulle pääsemiseksi. Kartoituksen perusteella työntekijä arvioi asiakkaan tuen tarvetta. Vaihtoehtojen selvittämisen jälkeen sovitaan yhdessä seuraavista askeleista ja asetetaan tavoitteita lyhyelle ja pitkälle aikavälille. Pidetään suunnitelma ja eteneminen joustavina niin, ettei asiakas putoa kriisinkään sattuessa.
Suunnitteluvaiheen jälkeen edetään tuumasta toimeen. Tämä voi olla asiakasta kiinnostavan ammatin työkokeilu tai kuntouttava työtoimintajakso, jonka aikana edelleen selvitetään hänen mahdollisuuksiaan.
Autetaan asiakasta opiskelun hakuvaiheessa, ns. hakujelpillä, jolloin täytetään yhdessä hakukaavakkeet hyvin ja perustellusti.
Yhteistyöverkosto tukee tarpeen mukaan ja asiakkaan oma vastuunotto kasvaa hänen edetessään tukiportailla. Päämääränä on opinnoista valmistuminen, työllistyminen, yhteiskunnallinen osallisuus ja palvelujärjestelmästä irtautuminen.
Palvelumallia voidaan soveltaa käytettäväksi myös muiden asiakasryhmien kanssa työskentelemiseen.