Tuen tarpeet opintojen alkuvaiheessa kohdentuvat opiskelutekniikan haltuunottoon, opiskelumateriaalin käsittelyyn (lukemistekniikat), suomen kielisen tekstin tuottamiseen, esseetyyppisen tehtävän tekemiseen sekä ja lähdemateriaalin referoimisen käytäntöihin. Lisäksi haasteet liittyvät ammatillisten tekstien käsitteellisyyteen, oppimistehtävien ja ohjeiden ymmärtämiseen sekä oppimisen toimintaympäristön hallitsemiseen, suomen kielen suullisen tuottamisen ja keskustelun harjoitteluun. Lisäksi on syytä panostaa heti opintojen alkuvaiheessa ryhmäytymiseen sekä ryhmissä työskentelyn kulttuuriin.
Tukipajoissa on
- keskusteluharjoituksia, joilla on liittymäkohta opiskeltaviin ammattiaineisiin (potilas/asiakas caseja, joiden avulla harjoiteltu asiakkaan ohjaamista suomen kielellä), puhelinviestintä tilanteiden harjoittelua , arkikeskustelua, ääntämisharjoituksia
- Laskettu lääkelaskuja
- Tehty rästitehtäviä
- Harjoiteltu lähteiden käyttöä sekä lähteiden käyttöön liittyvää tekstin referointia
- Pohdittu kirjallisten tehtävien rakenteeseen ja kieleen liittyviä kysymyksiä.
- Suomen kielen teematukipajoissa on keskitytty kielioppiin vahvistamalla peruskielitaitoa kirjallisen tuottamisen alueella, kirjoittamisen tekniikkaan, lukemisen tekniikkaan, ääntämiseen ja kielen tuottamiseen. Opiskelijat ovat saaneet myös henkilökohtaisia ohjausaikoja, joiden aikana suomen kielen tukea on kohdennettu heidän yksilöllisten tarpeidensa mukaan.
- Opiskelijat toivovat opettajan läsnäoloa ja tavoitettavuutta sekä mahdollisuuksia henkilökohtaiseen ohjaamiseen
Opiskelijamentorit ja tutor-opiskelijat ovat olleet tukemassa uusien opiskelijoiden opintojen alkuvaiheissa "opiskelijan työhön" perehdyttämisessä.