WinNovassa on kehitetty tuetun, yksilöllisen oppimisen ja ohjauksen toimintamalli. SISULA-toiminta on tarjonnut lukuvuonna 2016–2017 ja SL 2017 yksilöllistä ohjausta ja tuettua, yksilöllistä oppimista ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijoille. Toimintamallin kohderyhmänä ovat vahvaa yksilöllistä tukea ja ohjausta tarvitsevat ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijat, joiden tavoitteena on yksilöllisten tukitoimien jälkeen joko jatkaa jo aloittamansa tutkinnon opintoja tai vaihtaa alaa ja/tai koulutusmuotoa.
SISULA-toimintaan ohjaudutaan aina opinto-ohjaajan/ryhmänohjaajan/kuraattorin yhteydenoton pohjalta; useimmiten ohjausprosessi toteutetaan moniammatillisesti. SISULA-jakson aluksi opiskelijalle tehdään yksilöllinen suunnitelma, jota päivitetään jakson aikana. Yksilöllisessä suunnitelmassa huomioidaan opiskelukuntoisuus. Lähtökohtana on vastuuttaa opiskelijaa ilmaisemaan omat tavoitteet ja toiveet. SISULA-jakson aikana opiskelija opiskelee yhteisten tutkinnon osien opintoja, mahdollisesti myös ammatillisia opintoja sekä työstää ohjaajan tuella jatkosuunnitelman, esim. mahdollinen alan ja/tai koulutusmuodon vaihto.
Sisula-toiminta on yksilöllisesti räätälöityä, se voi pitää sisällään mm. seuraavia asioita:
- arjentaitojen vahvistamista
- opiskelu- ja työelämätaitojen vahvistamista
- tuettua oppimista (yhteiset tutkinnon osat, ammatilliset tutkinnon osat)
- keskustelua, vertaistukea, läsnäoloa, pohdintoja
- tulevaisuuden suunnittelua
- tutustumiskäyntejä
- koulutuskokeiluja
- työssäoppimista