Suomessa ei toistaiseksi kerätä uraseurantatietoa ammatillisesta koulutuksesta valmistuneista kansallisella tasolla (tilanne 25.5.2022). Ammatillisen koulutuksen uraseurannan kehittämiseen kuitenkin kannustavat esimerkiksi eurooppalaiset koulutuspoliittiset linjaukset ja asiakirjat. Euroopan komission (2021) organisoiman asiantuntijaryhmän mukaan uraseuranta voi osaltaan tukea laadukasta, inklusiivista, relevanttia ja tehokasta koulutusta sekä edistää yhtäläisiä mahdollisuuksia ja pääsyä työmarkkinoille. (European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture. (2021). Towards a European graduate tracking mechanism: Recommendations of the expert group ja Euroopan unionin neuvosto. (2017). Neuvoston suositus tutkinnon suorittaneiden seurannasta)
WinNovan, Sataedun ja Kankaanpään opiston Sata uraa ammatillisesta! -hankkeen yhtenä tavoitteena on ammatillisesta koulutuksesta valmistuneiden uraseurannan suunnittelu ja toteutus. Uraseurannan avulla hankkeessa kerätään tietoa siitä, miten valmistuneet ovat sijoittuneet työelämään ja millaisiksi he kokevat ammatillisen koulutuksen tuottamat valmiudet työelämässä. Uraseurannan tavoitteena on muun muassa ammatillisen koulutuksen työelämävastaavuuden edistäminen sekä ammatillisen koulutuksen koulutussisältöjen ja oppimisympäristöjen kehittäminen. Hämeen ammattikorkeakoulun HAMK Edu -tutkimusyksikkö on toiminut uraseurannan toteutuksessa kehittämis- ja tutkimuskumppanina.
Uraseurantatutkimuksen tavoitteena on tuottaa tietoa valmistuneiden näkemyksistä ammatillisesta koulutuksesta, osaamisesta ja työllistymisestä. Uraseurantatutkimuksen pääteemoja ovat
1. tyytyväisyys ammatilliseen koulutukseen
2. valmistuneiden työllistyminen ja tilanne tutkimushetkellä
3. koulutuksen kehittämä osaaminen ja työssä tärkeä osaaminen
4. jatkuva oppiminen
Uraseurantatutkimuksen toimintamalli on kehitetty Satauraa ammatillisesta -hankkeessa. Sitä on toteutettu hankkeen aikana (2021–2022), jolloin kohderyhmänä olivat n. 6 kk–1,5 vuotta sitten Kankaanpään opistossa, Sataedussa tai WinNovassa ammatillisen perustutkinnon suorittaneet.
Uraseurantatutkimuksen tuottaman tiedon käyttäjäryhmiä arvioidaan olevan mm. ammatillisen koulutuksen kehittämisestä ja laadunvarmistuksesta vastaavat tahot (esim. oppilaitoksissa ylin johto, koulutusalat), koulutusneuvontaa ja uraohjausta toteuttavat tahot.