Ohjeita voidaan käyttää hakeutumisvaiheessa mutta myös siirtymätilanteissa (esim. väärän/soveltumattoman alan valinneen henkilön uudelleen poluttamiseksi uudelle ammattialalle). Materiaali sopii sekä tutkintokoulutukseen että VALMA-koulutukseen niin yhteishaussa hakeutuville, että eritaustaisille jatkuvan haun hakijoille.
Yksilöllinen koulutukseen tutustuminen tukee oikeaa alavalintaa sekä ehkäisee näin ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä ja negatiivista eroamista. Koulutukseen tutustujan perehdytysohjeella tuetaan laadukkaan sekä mielekkään yksilöllisen koulutukseen tutustumisjakson järjestämistä. Tällä tutustujan perehdytysohjeella pyritään ohjeistamaan koulutukseen tutustumista koko sen prosessin ajan. Yhtenäisellä, kaikille avoimella ohjeella varmistetaan tutustumisen laatua. Koulutukseen perehdytys ohjeistus on tarkoitettu opinto-ohjaajalle, opettajalle tai tuutori-opiskelijalle, joka perehdyttää koulutukseen tutustujaa koulutusalaan.
Tervetuloa tutustumaan koulutukseen -ohje sisältää ammatilliseen koulutukseen tutustujalle keskeisimmät huomioon otettavat asiat onnistuneen, mielekkään koulutukseen tutustumisjakson sujumiseksi. Yksilöllisellä koulutukseen tutustumisella tuetaan koulutukseen hakeutujan oikeaa alavalintaa. Tällä tutustujan perehdytysohjeella pyritään myös madaltamaan kynnystä koulutukseen tutustumiseen lähtemiseksi. Koulutukseen tutustumisella pyritään kokonaisuudessaan ehkäisemään ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä, sekä negatiivista eroamista.
Ohjeet voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan erilaisten koulutuksen järjestäjien käytänteeksi. Ohjeet on kuitenkin hyvä lisätä koulutuksen järjestäjäkohtaisten koulutukseen tutustumisen vastuuhenkilöiden yhteystiedot. Ohjeita voidaan käyttää henkilökunnan ohjaustukena koulutukseen tutustumisjaksojen aikana.
Materiaalit on laadittu viiden eri koulutuksen järjestäjän hankeverkostossa benchmarkaten, vertaiskehittämistyöllä. SOPU-hankeverkostossa mallit ovat olleet käytössä jo yli vuoden ajan. Kattavaa käyttöpalautetta on saatu suoraan loppukäyttäjiltä, ohjeiden kehittämiseksi palautetta on saatu myös erillisten myös sähköisten kyselyiden avulla. Muistilistoja on käytetty hoksaajien koulutusmateriaaleina mm. nk. HOKS-tukihenkilöiden koulutuksissa sekä henkilökunnan perehdytysohjelmissa. Muistilistoista on saatu palautetta myös oppilaitosten strategiatyön työryhmistä ja vastuuhenkilöiltä. Muistilistojen toimivuuden mittarina voidaan pitää opiskelijapalautteita Amis-kyselyistä, sekä läpäisyyn liittyviä mittareita.
Projektipäällikkö Maarit Kopakka p. 040 668 2884 maarit.kopakka@osao.fi Projektikoordinaattori Merja Airaksinen p. 050 552 0572 merja.airaksinen@opao.fi Projektikoordinaattori Elina Hokkanen p. 050 4630 590 elina.hokkanen@riveria.fi Projektikoordinaattori Tarja Puskala p. 040 830 4260 tarja.puskala@sedu.fi Projektikoordinaattori Mirva Julkunen p. 044 455 8300 mirva.julkunen@winnova.fi