Opin portailta työelämään -hanke on tukenut maahanmuuttaja- ja romanitaustaisia sosionomi-diakoni- ja sairaanhoitajaopiskelijoita loppuvaiheen opinnoissa Diakissa. Opiskelijoille on järjestetty loppuvaiheen opintojen tukipajoja ja annettu yksilöllistä tukea opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Tärkeäksi muodostui tuki työharjoitteluissa ja opinnäytetyössä.
Työharjoitteluissa opiskelijaa on autettu laatimaan harjoittelulle tavoitteet, jotka ovat opintojakson oppimistavoitteisiin sekä harjoitteluympäristöön ja opiskelijan oman kehittymisen kannalta oleellisia ja sopiviksi mitoitettuja. Opintojakson tavoitteita on pilkottu osiin sekä pohdittu yhdessä konkreettisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Opiskelijoita on tuettu oman osaamisen tunnistamisessa ja itsearvioinnissa. Tarvittaessa on pohdittu työharjoittelussa esille tulleita haasteita ja etsitty ratkaisuja haastaviin tilanteisiin. Harjoittelun ohjaajille on tarjottu ohjausta monikulttuurisen ohjaamisen käytänteisiin sekä käytännön tilanteissa nousseiden haasteiden ratkaisuun
Opinnäytetyössä tuki kohdennettiin työelämäkumppanin etsimiseen, suomen kieleen, opinnäytetyön prosessin ymmärtämiseen sekä itsenäisen kehittämis- ja tutkimusprosessin läpiviemiseen. Hankkeessa oleva suomen kielen opettaja tuki tieteellisen tekstin tuottamisessa, tekstin viimeistelyssä sekä ohjasi kypsyysnäytteeseen valmistautumista. Ammattiopettajat tukivat kohderyhmän opiskelijoita opinnäytetyökohtaisesti joko lähiohjauksena tai verkko-ohjauksena. Ohjaus oli konkreettista tukea opinnäytetyön kirjoittamiseen sekä tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseen työelämäyhteydessä. Opinnäytetyön ohjauksesta vastasivat opinnäytetöistä vastaavat lehtorit, joiden antaman ohjauksen mukaisesti hanketyöntekijät tukivat opiskelijoiden työskentelyä.