Erityisopettaja on pitänyt tutkintohautomoa. Kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja on suosittanut tätä mallia niille, HOJKS-opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai ovat tippuneet opiskeluryhmästä. Opiskelijoita on voitu ohjata kaikista koulutusyhtymän oppilaitoksista. Myös tuotantokoulussa opiskelevat opiskelijat ovat suorittaneet hautomossa ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia. Atto-aineopintoja on voinut tehdä myös Kokkotyö-säätiön tiloissa. Kurssit on tehty pääosin valmiiden T 1-tason materiaalipakettien avulla. Opiskelija on voinut saada lisätehtävillä myös paremman arvosanan. Non stop-periaatteella toimivassa tutkintohautomossa erityisopettaja on ottanut kokonaisvaltaisen vastuun hautomon opiskelijoista.
Menetelmä toimi, koska opiskelija hyväksyttiin sellaisena kuin hän on, ehdoitta vuorovaikutustilanteissa ollaan opiskelijan rinnalla, tukena ja puolella. Opiskelija sai alkuvaiheessa runsaasti tukea ja vasta, kun hän oli valmis itsenäisempään toimintaan, tukea vähennettiin. Opiskeluilmapiiri pyrittiin pitämään positiivisena. Juotavaa tarjolla, aivotoiminnan ylläpitoon. Hautomossa erityisopettaja neuvotteli jokaisen opiskelijan opintojen toteuttamisesta ammattiaineiden ja yhteisten aineiden opettajien kanssa. Mahdollisuus suorittaa opintoja työvaltaisesti oma polku-tyyppisesti. Hautomossa opiskellaan ammattitaitoa täydentäviä tutkinnon osia ja tietopuolisia ammatillisia aineita.
Opiskelijoilla vaikeuksia esim. keskittymiskyvyssä, luki-ongelmia, vuorovaikutusongelmia opettajan kanssa tai/ja elämänhallinnassa haasteita. Hautomoa on pidetty myös Kokkotyö-säätiön tiloissa tuotantokoulun opiskelijoita varten. Erityisopettajan tuella on voitu mahdollistaa kouluallergisten opiskelijoiden oppiminen. Opiskelijoiden ja henkilöstön palaute on ollut erityisen hyvää.