Päämäärä:
Osallistujat saavat mahdollisuuden harjoitella vaikuttamista ja itseilmaisua. Samalla vahvistetaan teknologista osaamista ja medialukutaitoa.
Toteuttaminen
Vastamainoksella tarkoitetaan mainosparodiaa, joka ensisilmäyksellä näyttää tavalliselta mainokselta, mutta tarkemmin katsottuna kyseenalaistaakin alkuperäisen mainoksen tai tuotemerkin. Esimerkkejä vastamainoksista löytyy esimerkiksi osoitteissa voima.fi/vastamainokset tai www.adbusters.org/spoof-ads
1. Osallistujia pyydetään valitsemaan jokin moraalinen ristiriita mediavaikuttamisen näkökulmasta, kuten ihmis- tai eläinoikeudet, kulutus, kauneusihanteet tai päättäjien ja yritysmaailman puheiden ja tekojen
ristiriita ilmastokriisin ehkäisemisessä.
2. Seuraavaksi osallistujat etsivät mainoksen, jota ”subverttaamalla” eli mainoksen tarkoituksen ylösalaisin kääntämisellä voi ottaa kantaa valittuun moraaliseen ristiriitaan.
3. Osallistujat muokkaavat mainosta haluamallaan kuvankäsittelyohjelmalla vastamainokseksi.
4. Vastamainoksista ja niiden taustalla olevista ilmiöistä keskustellaan ryhmän kesken.
Osallistujamäärä: 6-20
Kesto: 30 min