Invalidiliiton Järvenpään Koulutuskeskus on kehittänyt työmenetelmän yhteisöllisen ja yksilökohtaisen toimintatavan ja moniammatillisen opiskeluhuollon rakenteen mallintamiseen. Menetelmä on osallistava ja se jakautui kuuteen eri prosessivaiheeseen. Nämä vaiheet toteutettiin erilaisina työpajoina. Työryhmän tarkoituksena oli kuvata toimintamalli, jonka tavoitteena oli hyvinvoiva oppimisympäristö.
Työn lähtökohtana oli hyvinvoivan oppimisympäristön tarkistuslista sekä opiskelijoille, henkilöstölle ja johdolle tehdyt kartoitukset hyvinvointiin liittyen. Hyvinvoivaa ja moniammatillista oppimisympäristöä lähdettiin luomaan osallistavan yhteisöllisen prosessin kautta. Pienemmissä moniammatillisissa työrukkasissa työstettiin ajatuksia, joita käsiteltiin edelleen isommissa teemacafeissa, joihin osallistui koko oppilaitoksen henkilöstöä. Tällä keinoin saatiin moniammatillinen tiimi eri työtehtävistä ja tutkintoaloista pohtimaan oppilaitoksen hyvinvointia yhteisöllisestä ja yksilöllisestä näkökulmasta.
Näiden ajatusten perusteella työstettiin kuvaukset moniammatillisen tuen prosessista, pedagogisen tuen ja ohjauksen kuvaus ryhmätilanteissa, näkemys yksilöllisen ohjauksen painopisteistä sekä sisäisen ja ulkoisen verkostokartasta
Tämän prosessin perusteella päivitettiin opetussuunnitelman yhteinen osa ja kirjattiin ohjauksen suunnitelma oppilaitoksen hyvinvoivan oppimisympäristön tukemiseksi.
Katso myös: Työrukkanen, Teemacafe, Alueellisen yhteistyön pohjustus, Alueellinen työpajaseminaari, Alueellisen yhteistyön jatkotyöstäminen