Hyrian, Keudan, Haaga-Helian StartUp Schoolin ja ammatillisen opettajakorkeakoulun yhteistä yrittäjyysleiriä on rakennettu seuraavista tavoitteista: tarjotaan opiskelijoille näköala yrittäjyyden polkuun ja opintojen jatkuvuuteen ammatillisesta koulutuksesta ammattikorkeakouluun; kokeillaan miten leiri voi toimia yhteisenä oppimisympäristönä ammatillisen ja ammattikorkeakoulun opiskelijoille; tarjotaan ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajaksi opiskeleville autenttinen ympäristö tehdä opetusharjoittelua, tutustua ammatilliseen koulutukseen ja ohjata yrittäjyyden opinnoissa eri alan opiskelijoita. Leirille tulevat toisen asteen opiskelijat ovat eri vaiheissa yrittäjyyden opinnoissa ja heidän opintojensa edistymistä palvelee se, että ohjaavat opettajat muodostavat tiimit jo etukäteen. Samasta syystä on linjattu, että eri oppilaitosten opiskelijoita ei sekoiteta samoihin tiimeihin. Tarkoituksena on, että opiskelijat tutustuvat toisiinsa leirillä järjestettävän muun yhteisen tekemisen kautta. Leirin suunnittelu (sis. tavoitteet, hyöty eri osapuolille, roolit, sisältö, aikataulu ja käytännön asiat) on aloitettava hyvissä ajoin, jotta on riittäväsi informaatiota markkinointiin osallistujille. Kaikille yhteinen leirihaaste on liikeidean työstäminen ja sen esittäminen leirin lopuksi. Apuna on Business Model Canvas, jota työstetään Haaga-Helian opettajaopiskelijoiden ja SUS-opiskelijoiden ohjauksessa eteenpäin: osa leiriläisistä voi aloittaa tyhjästä, ja osalla voi olla jotain jo valmiina. Leirin alkuun sijoitetaan yritysneuvojan puheenvuoro antamaan ideoita liikeidean eri vaiheisiin. Ohjelmassa on mukana myös ”maistiaisia” ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta, toiselta asteelta ammattikorkeakouluun siirtyneen opiskelijan tarina sekä opiskelijoiden ajatuksia ja kokemuksia yrittäjyysopinnoista ammatillisessa koulutuksessa. Mukana on myös StartUp Schoolin opintotarjontaa, joka konkretisoi ammatillisen koulutuksen opiskelijoille yrittäjyyden opintoja ammattikorkeakoulussa.
Huomioitava eri oppilaitosten tahoilla suunnittelun resurssoinnissa yhteistyön rakentamiseen ja koordinointiin tarvittava aika. Yrittäjyysleirin 24 h toteutuksessa huomioitava järjestämisbudjetissa opiskelijoiden matka- ja ruokailukulut
- opiskelijoiden laajempi osallistaminen myös suunnitteluun ja toteutukseen - tullaan jatkamaan yhteistyötä yli oppilaitosrajojen - yhteistyöhön kutsutaan mukaan uusia kumppaneita - yhteistyöneuvotteluja tarvitaan oppilaitosten johdon tasolla - on hyvä muistaa, että yhteistyötä ja luottamusta rakennetaan ja kehitetään joka kerta myös uudestaan, koska on tyypillistä, että henkilötkin vaihtuvat matkan varrella - etukäteis-briefaukseen (tavoitteet, kohderyhmä, mikä on mahdollista aikataulullisesti) on kiinnitettävä huomiota. Liikeidean miettiminen olisi hyvä käynnistää heti päivän alussa ja miettiä tarkemmin ohjelman aikataulutus siirtymisineen. - johdon tuki - yhteistyössä tärkeää eri osapuolten tarpeisiin vastaaminen, hyötyjen ja mahdollisuuksien kirkastaminen
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, Birgit Eskelinen, birgit.eskelinen@keuda.fi, 040 174 4432 ja Tiina Rytkölä (äitiyslomalla 31.5.2019 asti) tiina.rytkola@keuda.fi, 040 174 4432 Hyria koulutus, Anne Miettinen, anne.miettinen@hyria.fi, 050 596 7654 Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulu, Marja Brandtberg, marja.brandtberg@haaga-helia.fi