Opetussuunnitelmien vertaaminen (lähtökohta väylälle)
Tarve, johon hyvä käytäntö vastaa:
- AHOT-käytänteisiin ja pohja Väylä-opintojen suunnitteluun ja rakentamiseen
- HOKS-prosesseihin amiksessa
Ratkaisu; tarpeiden muuntaminen tavoitteiksi, ratkaisujen kehittäminen:
- Tavoite: väylä-opintojen rakenne
- Sujuva väylä-polku
Molemminpuolinen sitoutuminen (amk, ammattiopisto, opiskelija, johto)
Tulokset; kokeilut ja arvioinnit:
- Kokeiluiden kautta opinnot vakiintuivat tietyiksi
- Ryhmänä opiskelijoiden eteneminen parempaa kuin yksilöinä esim. verkossa
Pysyvyys ja siirrettävyys; käytännöksi vakiinnuttaminen ja malliksi yleistäminen:
- Sovittu malli luotu, seurausta ja päivittäminen, esim. OPS-muutokset
- Prosessi olisi hyvä aukikirjoittaa (pysyvyys/vakiinnuttaminen)
Onnistumiseen vaikuttavat tekijät ja esiin nousseet haasteet:
- Yhteinen tahtotila ja sitoutuminen
- Resurssit (aika ja raha)
- Onnistunut opiskelijavalinta
- Uudet OPSit; saako tehdä ylimääräistä esim. kaksoistutkinnossa?
- Maantieteelliset etäisyydet (oppilaitosten välillä)