Motivaatiota, sitoutumista sekä jatko- ja työelämävalmiuksia synnyttävän ryhmäytymisen ja osallistamisen toimintamallin tavoitteena on kehittää oppilaitosten kulttuuria kohti osallistavaa ja yhteistoiminnallista oppilaitos- ja oppiainerajat ylittävää toimintaa. Keskeistä toimintamallissa on luokan/ryhmän osallisuuden kokemuksellisuuden, yhteisöllisyyden ja sosiaalisten taitojen kehittyminen. Toimintamalli on sovellettavissa minkä tahansa ryhmän tai oppivan organisaation käyttöön.Tavoitteena on, että kuka tahansa voi ottaa toimintamallit käyttöön tukeakseen ryhmän osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, kiinnittymistä ja vastuullisuutta oppimiseen niin yksilön kuin organisaation taholla.
Toimintamalli koostuu sosiokulttuurisen yhteisöllisyystyöskentelyn ja tulevaisuustyöskentelyn työpajoissa käytetyistä menetelmistä.Toiminnalliset menetelmät koostuvat harjoituksista, joissa toteutuvat oppimisen aktivointi, kokemuksellisuus, ryhmän hyödyntäminen, vuorovaikutteisuus sekä mielikuvituksen ja luovuuden käyttö. Ne perustuvat oppijan omaan toimintaan ja tekemiseen.
Työpajojen suunnittelun lähtökohtana on ryhmäanalyysi, joka voidaan toteuttaa opetustunteja seuraamalla ja esim. opinto-ohjaajia, erityisopettajaa, kuraattoria haastattelemalla. Työpajat toistavat rakennetta aloitus, lämmittely, toimintavaihe ja lopetus sekä noudattavat kokemuksellisen oppimisen vaiheita: 1.Virittäytyminen. 2 Aktiivinen kokemus. 3. Kokonaisvaltainen kokemus. 4.Reflektiivinen havainnointi. 5. Abstrakti käsitteellistäminen.
Toimintamalli vaikuttaa positiivisesti ryhmään kuuluvien osallisuuden ja yhteisöllisyyden kokemuksiin. Mallissa toimijoiden yhteistyö hyödyttää kaikkia tahoja. Opettajan ryhmäytyminen opiskelijaryhmän/tiimin mukana on merkityksellistä. Ryhmäytymisen prosessia tulee vahvistaa jatkuvasti koko ryhmän prosessin ja projektin ajan sekä huomioida ryhmän päättyminen.