Tervareitin Vertaisryhmätoiminta
Tervareitti-hankkeessa toteutettu vertaisryhmätoimintamalli soveltuu käytettäväksi yläkoululaisten ohjaukselliseksi tueksi. Vertaisryhmän tavoitteena on tukea yläkoululaista nuorta siirtymävaiheessaan peruskoulusta eteenpäin. Vertaisryhmä soveltuu nuorille, jotka tarvitsevat tukea tulevaisuuden valintojen tekemiseen, itsetuntemukseen, sosiaalisiin suhteisiin tai elämänhallintaan. Parhaimmillaan vertaisryhmät toimivat, kun ne muodostetaan yhteistyössä kahden tai useamman koulun kesken.
Vertaisryhmän suunnittelussa on hyvä hyödyntää koulun moniammatillista osaamista sopivan ryhmän muodostamiseksi. Oppilaanohjaajien lisäksi vertaisryhmätoimintaan (suunnitteluun ja toteutukseen) voi osallistua esimerkiksi sosiaalityöntekijä, koulupsykologi, erityisopettajat ja nuorisotyöntekijät.
Vertaisryhmän sisällöt suunnitellaan ryhmän omiin tarpeisiin perustuen. Nuoret on hyvä ottaa mukaan toiminnan suunnitteluun. Toiminnan on hyvä olla suunnitelmallista ja tavoitteellista, ja se voi hyvin integroitua koulupäivään. Samat ohjaajat ja säännöllinen tapaamistiheys luovat turvallista ilmapiiriä. Hyviä teemoja vertaisryhmätoimintaan löytyy nuoren omasta toimintaympäristöstä. Vertaisryhmässä on hyvä kartoittaa omia kiinnostuksen kohteita, vahvuuksia, toiveita, unelmia, sekä elämänhallintaa tukevia asioita kuten harrastuksia ja tulevaisuudessa tarvittavia arjentaitoja.
Vertaisryhmässä nuoret voivat määrittää ja asettaa itselleen tavoitteita, joita hän ryhmän ja aikuisten tuella haluaa saavuttaa. Näitä voivat olla esimerkiksi tutustumiskäynnit tulevaan kouluun tai omien taitojen kuten liikkumistaitojen kehittäminen. Keskustelua on hyvä virittää tulevaisuuden suunnitteluun liittyvistä asioista, joihin nuori on osallistunut. Nuorten on hyvä vaihtaa ajatuksia tutustumispäivistä, tet-jaksoista sekä koulutuskokeiluistaan. Vertaisryhmän tuki mahdollistaa tulevaisuuteen liittyvien kysymysten käsittelyn turvallisesti esimerkiksi viimeisenä kouluvuonna.