Jokaisessa toimipisteessä ryhmäytykset toteutetaan omalla tavallaan, mutta perusperiaatteet ovat samat. Kun OIVA -hankkeen työntekijä järjestää ryhmäytyksen, ryhmänohjaajan halutaan olevan tilanteessa mukana ja osallistuvan toimintaan. Monissa ryhmäytyksissä ryhmä luo itselleen säännöt, joita jokainen sitoutuu noudattamaan. Ryhmäytyksissä on usein mukana myös joku muu toimija, kuten opiskelijapalveluiden työntekijä, seurakunnan työntekijä tai kunnan nuorisotyöntekijä. Erilaisia tapoja ryhmäyttää ovat joko yhdelle ryhmälle kerrallaan vedetyt parituntiset tai jopa koko koulun ensimmäisen vuoden opiskelijoille järjestetty useamman tunnin tapahtuma.
Se, että hanke on ryhmänohjaajan tukena ryhmäytyksissä, antaa ryhmänohjaajille mallin, miten ryhmän kanssa voisi aloittaa ja mitä tehdä ryhmän tiiviyttä lisätäkseen. Lisäksi hankkeen työntekijät tulevat opiskelijoille tutuksi, mikä helpottaa myöhempien yhteydenottojen ja yhteistyön tekemistä. Opiskelija tietää, että koulussa on helposti lähestyttävä henkilö, jos ongelmia ilmaantuu kouluun tai muuhun elämään liittyen. Näin opiskelijan henkilökohtaisiinkin ongelmiin pystytään tarttumaan ajoissa, eivätkä ne ehdi vaikuttaa opiskeluun niin paljon, että opinnot keskeytyisivät.