Tämä toimintamalli on kehitetty oppilaitoksen koko henkilökunnalle. Tavoitteena on, että jokainen, joka kohtaa työssään tukea tarvitsevan opiskelijan, osaa tunnistaa tilanteen ja ohjata opiskelijan eteenpäin. Tässä mallissa toisen ihmisen kohtaaminen ja kuunteleminen aidosti ovat keskeisiä lähtökohtia.
Misu-mallin tavoitteena on, että koko henkilökunnalla on aikaa pysähtyä ja kuunnella opiskelijaa. Malli koostuu kolmesta osasta:
- Kun kuka tahansa oppilaitoksen henkilöstöstä tunnistaa opiskelijan tuen tarpeen, hän ohjaa opiskelijan eteenpäin ryhmänohjaajan tai opinto-ohjaajan luo, joka selvittää opiskelijan tuentar-peen ja tekee tarvittavan suunnitelman. Suunnitelmaan kirjataan tavoitteet, aikataulu seuranta sekä opiskelijan tukemiseen osallistuvat henkilöt.
- Ohjaustyössä toimivat henkilöt, esimerkiksi opinto-ohjaajat, jalkautuvat aktiivisesti opiskelijoiden tavoitettavaksi työsaleihin, luokkiin, yhteisiin tiloihin, jututtavat ryhmänohjaajia sekä opiskelijoita ja seuraavat ryhmien poissaolotilannetta. Tarvittaessa opinto-ohjaaja tai muu ohjaustyössä toimiva henkilö kutsuu opiskelijan keskustelemaan, jolloin laaditaan edellä kuvattu suunnitelma.
- Ohjaustyössä edetään neljävaiheisen Huolenpidon portaiden -ohjausmallin mukaisesti.
Mallin luonteeseen kuuluu, että opinto-ohjaaja on aidosti kiinnostunut opiskelijan tilanteesta. Kohtaa-misissa toimitaan kiireettömästi ja tavoitteena on päästä hyvään, luottamukselliseen dialogiin. Opiskeli-jan ollessa alaikäinen, häneltä kysytään, keitä hän jatkossa haluaa mukaan ohjauskeskusteluihin.