Matka itseohjautuvaksi alansa ammattilaiseksi on pitkä ja monivaiheinen. Matkallaan oppijat tarvitsevat oppimisen näkökulmasta juuri heille sopivan haasteellisia tehtäviä sekä taitoja, tietoa ja itseluottamusta niistä selviytyäkseen. Ennen kaikkea he tarvitsevat oppilaitoksen arjessa heidän oppimistaan ohjaavien tukea, kannustusta ja palautetta.
Oppilaitoksen tehtävänä on tarjota oppimisen näkökulmasta turvallinen ympäristö, jossa oppijat voivat yrityksen ja erehdyksen kautta kartuttaa tarvittavaa osaamista. Oppimista edesauttava ilmapiiri ja yhteisö, johon kaikki kokevat kuuluvansa, rakennetaan yhdessä. Tällaisesta yhteisöstä on oppijoiden helpompi jatkaa matkaansa kohti tulevia haasteita repussaan entistä enemmän itseohjautuvuuden, itsearvioinnin ja itsetunnon rakennuspalikoita ja taitoja.
Opiskelija oman oppimisensa johtajana -julkaisuun on koottu kuvauksia siitä, miten Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien ammatillisissa oppilaitoksissa tuetaan oppijoita kantamaan enemmän vastuuta omasta oppimisestaan. Julkaisussa kuvatuista käytännöistä suurin osa on kehitetty Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnissa käynnissä olevien ammatillisen toisen asteen kehittämishankkeissa.