Syfte:
• att se vilka privilegier en har eller inte har, speciellt i förhållande till resten av gruppen. Övningen synliggör egen position till normer - även inom det normområdet hen själv hör till.
• att synliggöra på vilka områden en individ utsätts för särskiljande behandling av både priviligierade och diskriminerande karaktär.
• att öka medvetenheten bland deltagarna.
Förverkligande
1. Var och en får ett utskrivet teflontest. Deltagarna fyller i om man ofta, ibland, sällan eller aldrig har utsatts för blickar, olustiga känslor, påhopp, skällsord eller har fått många frågor som inte känts bra utifrån kön, sexuell läggning, etnicitet, ålder, religion, könsidentitet, funktionsvariation, social grupp/bakgrund eller kroppsform. (10 min)
2. Diskutera tillsammans hur det kändes att svara på testet. Vad väckte det för känslor och vad kan vi lära oss av detta test? Som stöd kan följande frågor användas:
• Hur kändes det att fylla i och få syn på resultatet i testet?
• Är någon förvånad över resultatet?
• Hur kan svaren se olika ut i olika sammanhang?
• Hur kan jag använda dessa kunskaper/insikter om normer och privilegier konstruktivt?
• Hur kan vi förhålla oss till dessa resultat i vår grupp på ett konstruktivt sätt?