Helsingin yliopiston koordinoimassa Mun juttu – meidän tulevaisuus -hankkeessa kehitettiin uusia menetelmiä nuorten osallisuuden ja osaamisen edistämiseksi sekä itsetuntemuksen ja itseilmaisun parantamiseksi. Mun juttu -hankkeessa kehitettiin toimintamalli, joka antaa nuorten omille opettajille ja ohjaajille kokemusta siitä, miten he voivat omatoimisesti hyödyntää luontoympäristöä syrjäytymisvaarassa olevien nuorten hyvinvoinnin ja elämän hallinnan tukemisessa.
Hankkeen luontopajoissa hyödynnettiin elämyspedagogiikkaa. Luontoympäristössä jokainen voi saada uusia kokemuksia ja luonnossa liikkuen haasteet voidaan räätälöidä kullekin sopiviksi. Luontopajojen toiminnot suunniteltiin niin, että ne aktivoivat osallistujia vuorovaikutukseen toistensa kanssa ja pajojen nuorten ohjaajien kanssa. Luontopajoissa hyödynnettiin myös Nuorelta nuorelle -toimintamallia.
Pajapäivinä tapaamiset aloitettiin myös usein ryhmäyttävillä harjoituksilla, joissa pyrittiin vahvistamaan me-henkeä ja saada varautuneetkin nuoret innostumaan. Ryhmien sisäinen ilmapiiri vaikutti luontopajojen onnistumiseen ja nuorten kokemuksiin.
Elämys- ja seikkailupedagogiikka tarjosi myös nuorelle yksilönä haasteita, elämyksiä ja usein onnistumisen kokemuksia mahdollisesti hyvinkin haastavilta vaikuttavissa tehtävissä. Pajoissa suurimpiin haasteisiin valmistauduttiin harjoittelemalla ennakkoon erilaisia tilanteiden vaatimia taitoja, jolloin useampi oli valmis esimerkiksi kalliolaskeutumiseen hyvin vaativissa olosuhteissa ja sai kokea itsensä ylittämisen tai pelon hallinnan.
Muutaman päivän luontopaja on hyvä alku ja malli luontoliikunnan mahdollisuuksista nuorille itselleen ja heidän oppilaitoksensa tai valmennusryhmänsä opettajille ja muille aikuisille. Opettajia ja muita ammattilaisia olisi hyvä perehdyttää käyttämään luontoa oppimisympäristönä ja hyvinvointia lisäävänä toimintaympäristönä arjen työvälineenä.