Työvaltaisen oppimisen yhteisistä käsitteistä ja työvälineistä sovittiin Opit työssä -hankkeen järjestämissä valmennuspajoissa. Aluksi määriteltiin yhdessä käsitteet: opinnollistaminen, oppimisympäristön tunnistamisraportti, osaamistodistus. Tämän lisäksi perehdyttiin prosessiin liittyviin työvälineisiin: oppimisympäristöjen tunnistamisraporttipohja, osaamiskartta, osaamistodistusmalli. Ammatilliset opettajat ja työvalmentajat ovat yhdessä tunnistaneet työpajojen (Rannikkopajojen, Parikin ja Sotekin) oppimisympäristöjä ja avanneet työtehtäviä osaamiskarttaan. Valmennusohjelmasta kuvaus liitteenä.
Osaamiskarttojen avulla työvalmentaja osaa opiskelijan kanssa sanoittaa opiskelijan osaamista osaksi ammatillisten opintojen tutkinnonosia ja oppilaitokseen siirryttäessä opinto-ohjaajan tai ammatillisten aineiden opettajien on mahdollista tunnistaa ja tunnustaa työpajalla hankittu osaaminen osaksi aloitettuja opintoja. Samalla tavalla osaamiskartat toimivat tukena myös esimerkiksi kesätöissä tai työssäoppimisissa hankitun osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen.
Osaamiskarttoja toteutettiin usealle eri alalle, näihin liittyen esimerkit löytyvät liitteistä.
Lue lisää: Osaamiskartat pajaoppimiseen, Valmennusohjelma työvalmentajille ja opettajille