PURE STEEL -hankkeessa pyrittiin parantamaan työnantaja- ja oppilaitoskuvaa teollisuusalasta. Hankkeessa toimi 20 yhteistyöyritystä Pohjois-Karjalan seudulla. Yritysten kanssa yhteistyössä brändättiin yritysten nettisivuja uudelleen, sillä vanhat sivut pitivät yllä vanhanaikaista kuvaa metallialasta: ne olivat ”likaiset ja raskaat”.
Yhteistyöyrityksiin järjestettiin yläkoululaisille yritysvierailuja. Yritysvierailujen tarkoitus oli näyttää, mitä metallialan työ on todellisuudessa ja rikkoa ennakkoluuloja. Kokemusten mukaan yrityksissä ei kannata kierrättää kaikkia yläkoululaisia, vaan pelkästään nuoret, jotka kokevat edes jotain kiinnostusta alaa kohtaan. Lisäksi tärkeää oli myös, että valittiin vierailtavaksi yritykset, jotka antoivat alasta hyvän kuvan. Kaikki yritykset eivät tuo esille parasta kuvaa alasta. Yritysvierailuja tehtiin myös yläkoulujen opinto-ohjaajille, sille hankkeen aikana todettiin, että heilläkin oli monella vanhentunut kuva alasta.
Yläkoululaisille järjestettiin teemapäiviä ammattiopistolla. Teemapäivissä pyrittiin tuomaan alaa uudella ja innostavalla tavalla esille. Teemapäivillä oli aktiviteettina mm. hitsaussimulaattori, lujuusmittaus, salibandymaali (laukaustutka) ja lämpökamera. Teemapäivä järjestettiin ammattiopiston tiloissa.
Lisäksi oppilaitoksessa järjestettiin avointen ovien päivät huoltajille, sillä usein huoltajilla on samanlainen vääristynyt kuva alasta kuin muillakin. Kun huoltajat näkevät konkreettisesti, mitä ala on, negatiiviset asenteet muuttuvat positiivisemmaksi.