Opit työssä -hankkeen aikana kehitettiin työpajojen/säätiöiden ja ammatillisten koulutuksen kanssa yhteistyössä työvaltaisen oppimisen yhteistyömalli. Työvaltainen polku voi toteutua joko pajalta/säätiöltä ammatillisiin opintoihin tai oppilaitoksesta pajalle/säätiölle. Työvaltaiselle polulle ohjattiin nuoria yhteistyötyöpajoilta ja -säätiöistä, TE-toimistolta, oppilaitoksesta ja muilta yhteistyötahoilta. Oppilaitosten osalta pajaopintojen työvaltaiselle polulle ohjattiin keskeyttäviä tai alaa vaihtavia opiskelijoita.
Kun osaamisen kerryttäminen tapahtui työpajalla, säätiöllä tai heidän yhteistyöyrityksissään käytettiin apuna osaamiskarttoja, jotta osattiin sanoittaa oppilaitokselle, millaista erilaista osaamista opiskelijalle pajalla toimimisen aikana on kertynyt. Osaamiskarttojen hyödyntäminen teki oppilaitoksen suuntaan näkyväksi työpajalla/säätiöllä kertyvän osaamisen ja siirryttäessä suorittamaan tutkintoa tai kerryttämään puuttuvaa osaamista pystyttiin osaaminen tunnistamaan suoraan osaksi tutkintosuoritusta tai henkilökohtaista osaamisen kehittämisen suunnitelmaa. Tunnustaminen tapahtui ammatillisen opettajan toimesta.