Taide- ja kulttuurilähtöisin menetelmin voidaan edistää nuorten osallisuutta ja hyvinvointia. Taide- ja kulttuuritoimijan (Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulu) ja oppilaitoksen (Tikkurilan lukio) välisenä yhteistyönä taide- ja kulttuurilähtöiset menetelmät integroitiin osaksi oppilaitoksen opetusta. Näin voitiin lisätä nuorten itsetuntemusta, rohkaisua itseilmaisuun sekä luoda valmiuksia osallisuuteen. Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulu on toteuttanut vuoden 2016 aikana teatterityöpajoja Tikkurilan lukiossa. Työpajojen tavoitteena oli lisätä taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien avulla nuorten yhteisöllisyyttä, osallisuutta, hyvinvointia ja työelämätaitoja. Tavoitteena oli tiivistää oppilaitoksen ja kulttuurialan toimijoiden välistä yhteistyötä. Toiminta on osa Työterveyslaitoksen koordinoimaa Combo-hanketta (www.ttl.fi/combo). Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun opettajat suunnittelivat ja ohjasivat työpajat lukiossa. Työpajoja sisällytettiin osaksi äidinkielen, oppilaanohjauksen, yhteiskuntaopin ja kuvaamataidon opetusta. Teatterityöpajojen toteuttaminen alkoi suunnittelupalaverilla lukion rehtorin kanssa. Tämän jälkeen työpajan vetäjät olivat yhteydessä niihin opettajiin, joiden oppitunneilla työpajoja järjestettiin. Työpajojen käytännön suunnittelussa keskeistä on, että työpajan vetäjät ja opettajat tapaavat toisensa ennen työpajojen käynnistymistä ja käyvät yhdessä läpi toiminnan tavoitteet ja käytännön toteutuksen. Työpajan vetäjät vastasivat työpajojen käytännön toteutuksesta ja opettajilla oli mahdollisuus seurata toteutusta. Työpajan rakenne ja sisältö on kuvattu liitteessä.
Työpajoja ohjasi kahden hengen työpari, joka suunnitteli työpajojen sisällön ja hoiti yhteydenpidon opettajiin ja toisiin työpajaohjaajiin. Yhden työpajakokonaisuuden valmisteluun työpari käytti aikaa noin 6,5 tuntia. Lukio tarjosi toiminnalle tilat ja vastasi kurssien aikatauluttamisesta opintojaksojen sisäisiin aikatauluihin. Vastaavan työpajan toteuttaminen ei vaadi erityisiä materiaalihankintoja. Tarkoituksenmukaista on käyttää oppilaitoksen olemassa olevia materiaaleja ja tarvikkeita, joita voidaan täydentää taide- ja kulttuurialan toimijoiden työvälineillä (kuten puvustusta, rekvisiittaa, varjoteatterikangasta).
Tikkurilan Teatteri- ja Sirkuskoulun ja Tikkurilan lukion välisen yhteistyön tavoitteena oli integroida lukioon nykyistä vahvemmin taide- ja kulttuurilähtöisiä menetelmiä osaksi opetusta. Tässä onnistuttiin varsin hyvin. Käytännön järjestelyt vaativat kuitenkin paljon aikataulutusta ja sitoutumista kaikilta osapuolilta. Työpajatoiminnasta saatu palaute opettajilta ja opiskelijoilta oli myönteistä. Opettajat kokivat myös saaneensa työkaluja ja välineitä taide- ja kulttuurilähtöisten menetelmien itsenäiseen hyödyntämiseen osana opetusta, ja aikovat kokeilla hankkeen työtapoja omassa opetuksessaan jatkossa. Lukio-opetuksessa on ilmeinen tarve taiteellis-pedagogiselle työskentelylle ja luovalle vuorovaikutukselle. Sen vuoksi oppilaitosten ja taide- ja kulttuurialan organisaatioiden välistä yhteistyötä on tärkeä syventää jatkossa. Toiminnallisuuden juurruttaminen oppilaitosten toimintakulttuuriin vaatii aktiivista opetushenkilöstöä sekä mahdollista ulkopuolista taidetoimijaa ja rahoitusta.
Carita Välitalo, Tikkurilan Teatteri- ja sirkuskoulu, p. 0400 731276, carita.valitalo@tikkurilanteatteri.fi, www.tikkurilanteatteri.fi