Turun yliopiston koulutussosiologian tutkimuskeskus RUSE on kehittänyt yhdessä hankekumppaneiden Pajamestareiden, RASEKOn, WinNovan ja Turun ammatti-instituutin kanssa nuorten ICT-taitoja kohentavaa toimintamallia, jolla pyritään ehkäisemään koulutuksesta syrjäytymistä vahvistamalla nuorten tieto- ja viestintäteknologian käyttötaitoja.
Malli on otettu osaksi ammatilliseen koulutukseen valmentavan koulutuksen opetussuunnitelmaa (VALMA-koulutus) sekä pajatoimintaa yhteistyöoppilaitoksissa. Nuorten tietotekniset taidot testataan selainpohjaisella #ICTtaitomittarilla, jolla selvitetään tietokoneen peruskäyttötaitoihin, työvälineosaamiseen sekä viestintäosaamiseen liittyvä osaamisen taso ongelmanratkaisutehtävien avulla. Testituloksiin perustuen nuori opiskelee ICT-osaamista kehittäviä selkokielistettyä opiskelumateriaalia ja tekee harjoitustehtäviä #ICTpolku-sivustolla. Sivusto sisältää lisämateriaalia sekä ohjaajalle että nuorelle.
ICT-taitoja kehittävä polku etenee seuraavasti:
1. SANALISTA: Oppimateriaalissa sekä #ICTtaitomittarissa käytetyt käsitteet voivat olla nuorille vieraita. Tämän vuoksi materiaali on selkokielistetty ja oppimisen tueksi on laadittu sanalista. Sanalista käydään läpi ennen nuoren ICT-taitojen testausta.
2. ICT-TAITOJEN TESTAUS: Opiskelijan ICT-taidot testataan #ICTtaitomittarilla. Mittari sisältää neljä eri testiä. Testit on mahdollista ja suositeltavaa tehdä erikseen.
3. OHJAUSKESKUSTELU: Opettaja ja opiskelija yhdessä käyvät läpi #ICT-taitotestin tulokset ja suunnittelevat nuoren opintopolkua (opiskeltavat aihealueet).
4. OPISKELU: Nuori opiskelee #ICTknowhow-polun avulla ja opettaja ohjaa nuorta opiskelussa.
5. ICT-TAITOJEN UUDELLEENTESTAUS: Koulutuksen vaikuttavuuden arvioimiseksi opiskelijan ICT-taidot testataan uudelleen #ICTtaitomittarilla.
6. ARVIOINTIKESKUSTELU: ICT-taitojen uudelleentestauksen jälkeen opettaja ja opiskelija arvioivat yhdessä nuoren oppimistuloksia.