TSETANES NAAL – KOULUTUSPOLUILLA (ESR, TL 4) Toteuttaja/osatoteuttaja: Diakonia-ammattikorkeakoulu Tukipajat tarjoavat ohjatun tuen oman opiskelupolun suunnitteluun ja hakuvaiheeseen. Pajoista muodostuu viiden kerran kokonaisuus korkeakouluhaun tueksi. Prosessin aikana kannustetaan korkeakouluhakuun yhteishaun sekä avoimen korkeakoulun kautta ja tuetaan opiskeluvalmiuksien kehittymistä. Tukipajat sinänsä eivät ole uusi konsepti, mutta romaniväestön korkeakouluhakukynnyksen madaltamiseen tätä toimintatapaa ei ole ennen käytetty. Pajat toteutuvat säännöllisesti (esim. kuukauden välein). Yksi kokoontuminen on puoli päivää. Jokaisella pajakerralla on oma aihe, mutta toteutusta muokataan joustavasti. Yksittäisen pajan rakenteeseen kuuluu ennalta suunniteltuja aiheita sekä keskustelua osallistujien ajankohtaisista hakuun liittyvistä teemoista. Työskentelyyn sisältyy pajan aikana tehtäviä harjoituksia ja niiden purkua. Harjoitukset ja materiaalit oppimisalustalla ja pajan aikana osallistujilla on käytössä tietokoneet. Koko pajaprosessin ajan kukin osallistuja keskittyy työstämään omaa hakusuunnitelmaansa ja kehittää omia opiskeluvalmiuksiaan. Säännöllisen tukipajatoiminnan rinnalla tarjotaan myös henkilökohtaista ohjausta ja tukea. Pajojen aiheina ovat: Oman opintosuunnitelman aloittaminen / kohti omaan opiskelusuunnitelmaa • Miten haet korkeakouluopintoihin ja millaisia erilaisia reittejä voit edetä? • millaisia taitoja ja välineitä korkeakouluopiskelu vaatii? Hakuprosessin eri vaiheet ja niiden vaatimukset • esim. esivalintakokeeseen valmistautuminen • valintahaastatteluihin valmistautuminen Opiskelumotivaation ylläpitäminen • omien vahvuuksien ja kulttuurista nousevien haasteiden tunnistaminen Opiskelutaitojen kehittäminen: lukeminen • Apuvälineitä vaativan tekstin lukemiseen • Lukustrategian kehittäminen Opiskelutaitojen kehittäminen: kirjoittaminen • Tekstin ymmärtämisen, jäsentämisen ja tuottamisen apuvälineitä Jatkosuunnitelmat • Oman suunnitelman päivittäminen ja jatkoreitit
Jos tukipajan toteuttamiseen ei ole erillistä rahoitusta, voidaan tukipajamallia ja tukipajamateriaalia soveltaa erilaisissa ryhmissä, joissa on erityistä ohjausta korkeakouluhaluun tarvitsevia.
Toinen malli avoimen opintoja kokeilevien tukemiseen? Avoimen ammattikorkeakoulun opintoja tukipajojen rinnalle
Sari Hammar – Tšetanes naal – koulutuspoluilla -hanke sari.hammar@diak.fi, 040 506 6416 Elina Johansson – Diakonia-ammattikorkeakoulu, lehtori elina.johansson@diak.fi, 050 490 7727 Hanna Laurila - Diakonia-ammattikorkeakoulu, lehtori hanna.laurila@diak.fi, 040 501 6183
Tavoitteet: Yleinen tavoite: Suomen romaniväestön osallisuuden vahvistaminen koulutus- ja työllisyysmahdollisuuksia edistämällä. Romaniväestö: Lisätä tietoa korkeakouluopinnoista ja hakukäytännöistä, vahvistaa opiskelutaitojen kehittymistä ja madaltaa opintoihin hakemisen kynnystä. Koulutusorganisaatiot, viranomaiset, muut toimijat: Korkeakoulun sisällä tietoisuuden kasvattaminen romaniväestön kouluttautumisen erityishaasteista ja niiden huomioimisesta.