Tervareitin ohjausmalli soveltuu parhaiten oppilaalle, joka hyötyy kohdennetusta lisäohjauksesta. Ohjauksen tarve voi olla itsetuntemuksen vahvistamisessa, koulunkäynnin tukemisessa tai tulevaisuuden suunnittelussa. Läpileikkaavana teemana ovat nuoren osallisuus ja itsetuntemuksen vahvistuminen. Nuori osallistuu aktiivisesti oman polkunsa suunnitteluun. Ohjauksessa kannustetaan nuorta yhteistyöhön ja vuoropuheluun koulussa ja kotona lähellä olevien henkilöiden kanssa. Vahvistamalla omaa toimijuuttaan tulevaisuus rakentuu askel kerrallaan.
1) Nuoren kohtaaminen, yksilöohjaus: Yksilöohjauksessa tutustutaan nuoreen, hänen elämäntilanteeseen ja kiinnostuksen kohteisiin. On tärkeää selvittää, mistä nuori unelmoi ja mitkä asiat ovat hänelle tärkeitä. Tärkeitä ovat nuoren vahvuudet ja voimavarat.
2) Toimintakyvyn arviointi. Toimintakyvyn arvioinnin tarkoituksena kuvata oppilaan toimintakykyä laaja-alaisesti. Arvioon osallistuvat oppilaan huoltajien ja opettajan lisäksi ammattilaiset, jotka osallistuvat oppilaan arkeen. Yhteisessä keskustelussa nostetaan esiin oppilaan vahvuudet ja tuen tarpeet sekä suunnitellaan tarvittava tuki.
3) Vertaisryhmä. Toiminnallisessa vertaisryhmässä nuori peilaa omaa tilannettaan vertaistensa tilanteisiin. Turvallisessa ryhmässä harjoitellaan sosiaalisia taitoja ja tutustutaan uusiin ihmisiin ja asioihin.
4) Sopivat opintovaihtoehdot: rakentuvat kiinnostuksen kohteista käsin. Omat vahvuudet ja toimintakyvyn tuntemus suuntaavat oikeiden vaihtoehtojen äärelle.
5) Opiskelupaikan valinta. Valinnan tueksi oppilas tarvitsee mahdollisuuksia opiskelupaikkaan tutustumiseen. Tutustumiskäynnit ja koulutuskokeilut antavat tietoa ja varmuutta päätöksentekoon.
6) Nivelvaiheen tuki: Oppilaan toiminkykyyn merkittävästi vaikuttavat seikat on hyvä olla vastaanottavan oppilaitoksen tiedossa. Yhteistyöm tiedonsiirto ja saatten vaihto varmistaa riittävän tuen jatkumisen myös toisella asteella.