Kainuun ammattiopiston YritysAmis-mallissa kaikki osaamisalan opiskelijatyöntekijät kuuluvat alansa amisyritykseen. Luokkahuoneet ja työpajat on muutettu yritysmäisiksi ja oppijoille on annettu työpaikkarooleja. Alan opettajien tiimi ohjaa toimintaa. Mallissa työskennellään amisyrityksen työprosesseissa ja projekteissa, joissa tehdään töitä oikeille asiakkaille. Yritysamis perustuu näihin perusajatuksiin:
- Opiskelija on keskiössä, ei opettaja
- Suunnitellaan oppimista, ei opetusta
- Oppiminen tapahtuu amisyrityksissä, kuten esimerkiksi YritysAmisPuutarha, YritysAmisSisustamo
- AmisYritys on markkinoilla oikeasti toimiva yritys
- Oppiminen suunnitellaan amisyrityksen töiden pohjalta
- Osaamisen karttumista seurataan henkilökohtaisesti
Mallissa oman alan perusosaamista hankitaan oppilaitoksen amisyrityksissä työskentelemällä. Amisyrityksissä ja niissä toteutetuissa projekteissa opiskelijat ovat vastuullisina mukana koko prosessissa suunnittelusta ja asiakaskontakteista työn luovuttamiseen ja jälkitoimiin asti. Projektit ovat aitoja asiakastöitä, eikä niitä simuloida tai tehdä opettajalle. Samassa projektissa on monesti eri vuosina aloittaneita opiskelijoita ja vanhemmat opiskelijat opastavat nuorempia. Projektin osallistujat muodostavat tiimin, joka vastaa työn kulusta. Oppijat huolehtivat myös asiakaskontakteista. Opiskelijan kanssa tehdään oppimissopimus, johon kirjataan opiskelijan oppimistavoitteet ja hänen tavoittelemansa työpaikka.
YritysAmis-mallissa osaamisperusteisuus on vahvasti läsnä, aiemmin opittua ei tarvitse opiskella uudelleen, vaan voidaan keskittyä puuttuvan osaamisen hankkimiseen Opiskelijat pohtivat itse ratkaisuja eteen tuleviin ongelmiin, kaverit auttavat toisiaan ja opettaja-ohjaaja neuvoo tarvittaessa. Yhteiset tutkinnonosat, äidinkieli, vieraat kielet ynnä muut opiskellaan pitkälle ammatillisten työtehtävien ohessa. Osaamispisteitä voi kertyä myös muun muassa viikonloppu- ja kesätöistä sekä harrastuksista.
YritysAmiksessa jokaisella oppijalla on omaohjaaja, jonka kanssa oppimista seurataan vähintään kolmen viikon välein. Opiskelijat kirjoittavat oppimispäiväkirjaa. Osaamisen karttuminen merkitään e-hopsiin tai osaamispasseihin, joihon tutkinnon ammattitaitovaatimukset on kirjattu. Arvosanat annetaan näyttöjen perusteella. Joitakin asioita "opetetaan" työpajoissa/tietoiskuissa, joihin oppijat osallistuvat tarpeen mukaan. Verkkoympäristöjä käytetään oppimisessa paljon. Ohjaajat käyttävät sosiaalisen median mahdollisuuksia laajasti ohjaamisessaan.
Mallissa kaikki opiskelijat toimivat myös NY-yrittäjinä, opiskelijat perustavat NY-yrityksen toisena lukuvuonna. Jokaisella NY-yrityksellä on oppilaitoksen tiloissa oma paikka. Lukuvuoden alussa uusia opiskelijoita ryhmäytetään NY24-leirillä. NY-toimintaa ohjataan ja kertyvä osaaminen kirjataa e-hopsiin. NY-yrityksille annetaan suuri vapaus toimia itsenäisesti, jotta siitä tulee opiskelijan "oma juttu". Ohjausta on saatavilla joka keskiviikko järjestetyissä avoimissa työpajoissa ja koko NY-toiminnan ajan nimetyiltä NY-ohjaajilta.
Tutustu myös YritysAmis-mallin uuteen opettajuuteen sekä oppimisympäristöjen muutokseen.