Päämäärä:
Tukea ohjausalan ammattilaisia reflektiivisen osaamisen kehittymisessä eli omaan ohjaustyöhön liittyvien ajatusten, tunteiden ja toiminnan kriittisessä arvioinnissa.
Toteuttaminen
Ohjaaja kuvaa aluksi ammattilaisen reflektiotapoja neljästä eri näkökulmasta:
1. Valokuvaaja kuvaa tilanteen keskeiset tekijät (Mitä näit, kuulit, teit? Keitä oli mukana, keitä se kosketti? Missä yhteydessä kaikki tapahtui? Mitä muut tekivät?)
2. Arvostelija arvioi sekä dokumentoi ajatuksia ja eettisiä seikkoja (Mitä ajattelet tästä? Miten arvioit tätä? Mitä se oli toisten näkökulmasta?)
3. Taiteilija keskittyy tunteeseen (Miltä sinusta tuntui silloin tai nyt? Miltä toisista tuntui? Miten se ilmeni?)
4. Professori keskittyy teoriaan, malleihin ja käsitteisiin (Mitä tiedän ja ymmärrän? Mihin teorioihin, malleihin ja käsitteisiin ymmärrykseni perustuu?)
Ohjaaja opastaa osallistujia miettimään itseään yksilö tai ryhmänohjaajana aiemman kokemuksensa pohjalta ja valitsemaan yllä mainituista kaksi itselleen ominaista reflektiotapaa. Osallistujia pyydetään kirjoittamaan muutamalla sanalla kuvausta valitsemistaan reflektiotavoista seuraavien padlet-seinälle.
Lopuksi ryhmän jäsenet esittelevät kuvauksensa ja ohjaustilanne lopetetaan kokoavaan keskusteluun.
Osallistujamäärä: 6-12
Kesto: 1h