Opintojen sisällön/opintovaatimusten avaaminen opiskelijoille AMK:n toimesta
Tarve, johon hyvä käytäntö vastaa:
Opiskelija tietää mitä opinnot sisältävät ja saa käsityksen siitä, mitä hän jo osaa ja mitä hänen pitää vielä oppia (ohjauksellinen tarve).
Ratkaisu; tarpeiden muuntaminen tavoitteiksi, ratkaisujen kehittäminen:
Opettaja tulee kertomaan opinnoista ja opiskelijaa ohjataan opiskelemaan puuttuvia tietoja/taitoja (esim. AMK+ näyttöä varten).
Tulokset; kokeilut ja arvioinnit:
Opiskelijat opiskelevat opintoja ja opinnot sekä AMK:ssa ja AMO:ssa etenevät.
Pysyvyys ja siirrettävyys; käytännöksi vakiinnuttaminen ja malliksi yleistäminen:
Yhteistyön jatkuvuus AMK:n, ammattiopiston ja opettajien välillä. Ohjauksellisen tahon (opinto-ohjaus) mukanaolo tärkeää.
Onnistumiseen vaikuttavat tekijät ja esiin nousseet haasteet:
Asenne ja halu tehdä yhteistyötä vaikuttavat onnistumiseen, toisaalta asenne ja aikaresurssit tuovat haasteita.