Puhetta ruuasta, SAKU ry:n virtuaalikahvila opiskelijoille
Opiskelijoille suunnattu virtuaalikahvila ” Puhetta ruuasta” keskiviikkona 14.12.2022 klo 9.15–10.15. Kahvilan loppupuolella on varattu aikaa teemaan liittyvälle keskustelulle. Tervetuloa!
"Puhetta ruuasta"- virtuaalikahvilassa on mukana asiantuntija Aliisa Hyvönen RuokaTutka-hankkeesta sekä Ruokakasvatusyhdistys Ruukusta.
Lisäksi vieraana on Syömishäiriöliitto SYLI:stä koordinaattori Elisa Vettenranta ja toiminnanohjaaja Tuija Luhtala.
RuokaTutkan tavoitteena on lasten ja nuorten terveellisemmät ruokatottumukset.
Tutustu tästä linkistä RuokaTutka-hankkeeseen, www.ruokatutka.fi
Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry edistää ruokakasvatusta ja sen osaamista Suomessa. Ruokailo kasvaa itse tehden ja kokien! Tutustu tarkemmin tästä linkistä, www.ruokakasvatus.fi
Syömishäiriöliitto tuottaa tietoa syömishäiriöistä, tarjoaa tukea syömishäiriöön sairastuneille, oireileville ja läheisille sekä edistää ruoka- ja kehorauhaa yhteiskunnassamme. Tutustu tarkemmin tästä linkistä, www.syomishairioliitto.fi
Liity mukaan virtuaalikahvilaan 14.12.2022 tästä linkistä
Opettaja-nuorisotyöntekijä Kasku-työparimalli, Nuorisoalan osaamiskeskus NUOSKA
Kasku-työparimalli on kehitetty rakenteeksi vastuuopettajan ja nuorisotyöntekijän yhteistyölle. Toiminta koostuu kolmesta työparina pidettävästä tunnista sekä tuntien suunnittelusta ja reflektoinnista, työaikaa kuluu yhteensä 7–10 tuntia. Tuntien aikana selvitetään ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmän ajatuksia siitä mitä he ryhmältään toivovat, keskustellaan toimivan ryhmään ominaisuuksista ja kunkin omasta vastuusta ryhmässä. Tarkoitus on toimia opiskelijalähtöisesti ja toiminta suunnitellaan työparin ja ryhmän valmiuksia vastaavaksi.
Kasku mahdollistaa opiskelijaryhmälle keskinäistä vuorovaikutusta ja ilmapiirin kehittymisen luottamuksellisempaan suuntaan. Opettajalle tämä on mahdollisuus kohdata ryhmänsä uudella tavalla, omaksua erilaisia toimintatapoja ryhmän kanssa toimimiseen ja saada aikaan luottamuksellinen yhteys opiskelijoihin. Toimiminen yhteistyössä nuorisotyöntekijän kanssa tuo myös nuorisotyöntekijän osaamisen lähemmäs opettajan työtä ja voi toimia ensiaskeleina jatkuvammalle yhteistyölle.
Opiskelijoiden hyvinvoinnin kannalta vertaissuhteet ovat äärimmäisen tärkeitä ja tukevat opiskeluihin sitoutumista ja identiteetin kehittymistä. Kasku-mallin on todettu vahvistavan opiskelijoiden keskinäistä luottamusta ja parantavan ilmapiiriä ryhmässä.
Lue lisää Kasku-mallista Opinkirjon sivuilta tästä linkistä
Läs mer om Kasku-modellen på den här länken på Opinkirjo webbplatsen
Lisätietoja: heikki.korhonen@opinkirjo.fi
Uusi normipäivä -työpaja, Liikkuva aikuinen -ohjelma
Uusi normipäivä on työpaja, jonka avulla löydätte juuri teidän työyhteisöönne sopivia tapoja lisätä liikettä ja aktiivisuutta harmaaseen työpäivään. Työpajaan on valmis materiaali, jonka tavoitteena on henkilöstön kesken ideoida uutta aktiivisempaa arkea. Verkkosivuilta löytyvien ohjeiden avulla työpajan voi vetää itse tai pajalle voi tilata maksua vastaan ulkopuolisen vetäjän Liikunnan aluejärjestöistä. Millainen voisi olla teidän työpaikallanne uusi normipäivä.
Tutustu tästä linkistä Liikkuva työelämä -sivustolla Uusi normipäivä materiaaleihin
Voit lukea lisää myös tästä linkistä Buusti 360 -sivustolta
Lue tästä linkistä myös Buusti360 -sivustolta uusin julkaisu Ihana, kamala pimeä -onko siitä jotain hyötyä hyvinvoinnille?
Rahapelien viemää -podcast
Viime viikolla vietettiin valtakunnallista peliviikkoa. Tietoisuuden lisääminen on olennainen osa-alue rahapelihaittojen vähentämisessä ja ehkäisyssä. A-klinikkasäätiön Yhteispelillä!-hankkeen ja EHYT ry:n tuottamassa Rahapelien viemää -podcastissa julkisuudesta tutut henkilöt kertovat kokemuksistaan rahapelaamisesta ja sen ympäristöistä.
“Varmaan alkuun se oli sitä riskipelaamista, mutta aika nopeesti, jälkeenpäinkin tunnistan, et siitä tuli ongelma.” Entinen ammattijääkiekkoilija Jarkko A. Immonen kertoo omasta aktiiviurheiluaikaisesta ongelmallisesta rahapelaamisestaan sekä avun saannistaan. Jarkon kanssa keskustelee rahapelihaittojen ehkäisyn asiantuntija Eija Pietilä EHYT ry:stä. Kuuntele podcast EHYT ry:n ja Yhteispelillä!-hankkeen rahapelienviemää -sivustolta tästä linkistä
Kuukauden nosto Zoomista:
Mestaripolun ohjausprosessi ammatillisessa oppilaitoksessa
Tavoitteena on kuvata perustutkinto-opiskelijan jatko-opintoihin ohjauksen prosessi. Jatko-opinnoilla tarkoitetaan tässä mallissa alan ammattitutkintoa. Malli sisältää kaksi uraohjauspolkua perustutkinto-opiskelijoille. Toinen prosessi kuvaa yhteishaussa hakeutuneiden opiskelijoiden ja toinen jatkuvassa haussa hakeutuneiden opiskelijoiden uraohjausprosessia.
Kehittämistyön lähtökohtana on ollut se, että perustutkinnossa opiskelevien uraohjaus jatko-opintoihin (ammattitutkintoon) sidotaan oppilaitoksen strategiaan, rakenteisiin ja jo toteutettaviin toimintoihin. Uraohjaus on opiskelijan lukujärjestykseen sisältyvää toimintaa. Tästä linkistä hyvinvoiva-amis -sivuston menetelmäpankin malliin mestaripolun ohjausprosessi
Tämä malli on kerätty osana ZOOMI- sujuvia siirtymiä edistämässä- hanketta (ESR).
Tilaa hyvinvoivaamis uutiskirje hyvinvoivaamis -sivustolta. Tästä linkistä uutiskirjeen tilaus ja peruutus sivulle.
Seuraa sivuamme Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkosto Facebookissa niin näet julkaisemamme tai jakamamme ammatillisen koulutuksen hyvinvointiin liittyvät päivitykset omassa syötteessäsi. Tästä linkistä Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkoston Facebook ryhmäsivuille.