Liikunnan opetuksen määrä puhutti eduskuntaa
Eduskunta on hyväksynyt hallituksen antaman lakiesityksen ammatillisen koulutuksen tutkintouudistuksesta. Lain käsittelyn yhteydessä eduskuntaa puhutti liikunnan ja terveystiedon opetuksen vähäinen määrä. Erityisesti huolta kannettiin ammattiin opiskelevien ja lukiolaisten eriarvoisesta kohtelusta. Työkyvyn ylläpidon, liikunnan ja terveystiedon osaamisen painotukseksi päätettiin kuitenkin hallituksen esittämä 2 osaamispistettä tutkinnon edellyttämästä 180 osaamispisteestä. Liikunnan ja terveystiedon opetuksen määrää on mahdollista korostaa ja lisätä esimerkiksi työkykypassiopintojen muodossa.
Ammattiosaajan työkykypassi uudistuu
Ammatillisen peruskoulutuksen tutkintojärjestelmässä siirrytään osaamisperusteiseen arviointiin 1.8.2015. Myös Ammattiosaajan työkykypassi suoritetaan lukuvuoden 2015 alusta alkaen tunteihin perustuvan suorittamisen sijaan osaamistavoitteisiin perustuvina opintoina. Uusien työkykypassin opetuksen, ohjaamisen ja suorittamisen ohjeiden sekä valtakunnallisten arvioinnin perusteiden laatiminen on käynnistynyt syyskuussa ja koulutuksen järjestäjät saavat ohjeet tammikuussa 2015.
Osaamisen ketju kuntoon
Koulutus ja osaaminen ovat voimakkaassa yhteydessä sekä kansantalouteen että yksilöiden tulotasoon, terveyteen, hyvinvointiin ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Oppimistulosten parantaminen edellyttää kouluyhteisön kehittämistä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Työelämän nopeiden muutosten vuoksi työntekijöiden osaamisen kehittyminen ja uudistuminen tulee tärkeämmäksi. Koulutusjärjestelmää on kehitettävä nykyistä tiiviimmin työelämään integroituvana kokonaisuutena, jonka tavoitteena on tukea elinikäistä osaamisen kehittymistä. Monikulttuurisuudesta seuraa uudenlaista luovuutta ja yhteiskunnan uudistumisen mahdollisuuksia.
Uudet nuorisotyön, kulttuuripalveluiden ja liikunnan muodot edellyttävät julkisen tuen avustuskäytäntöjen uudistamista. Liian vähäinen liikkuminen on ongelma sekä yksilölle, kansanterveydelle että kansantaloudelle. Väestön liikunta-aktiivisuudessa saadaan edistystä aikaan parantamalla merkittävästi hallinnonalojen välistä yhteistyötä. Viime vuosina julkisen talouden sopeuttamistoimet ovat kohdistuneet merkittävästi koulutukseen ja kulttuuriin. Julkisen sektorin vähenevien taloudellisten voimavarojen ja kokonaisohjauksen vahvistumisen vuoksi hyvinvointiyhteiskunnan kehittäminen edellyttää opetus- ja kulttuuriministeriön toimialan uudelleen arviointia, rakenteiden ja ohjauksen uudistamista sekä uusia tapoja palveluiden järjestämiseen.
Tulevaisuuden hyvinvointi on toimintakykyä ja osallisuutta
Ihmisten terveys ja toimintakyky ovat kestävän talouden ja työhön osallistumisen perusta, linjataan sosiaali- ja terveysministeriön tulevaisuuskatsauksessa. Sosiaali- ja terveysministeriön tavoitteet ja toiminta ovat tiiviisti mukana kaikkialla yhteiskunnassa, eikä niitä voida erottaa irralleen muista toimialoista. Terveys ja toimintakyky lisäävät ihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua. Ne parantavat myös työllisyyttä. Työssäolovuosien lisääminen on yksi Suomen tulevaisuuden keskeisistä tavoitteista.
Suomen Mielenterveysseura mukaan hyvinvointiverkostoon
SAKU ry:n koordinoima ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkosto vahvistui syyskuussa, kun Suomen Mielenterveysseura liittyi verkostoon. Suomen Mielenterveysseura on tuottanut yhteistyössä Keskuspuiston ammattiopiston kanssa toimintamalleja ja materiaalia mielen hyvinvoinnin edistämiseksi toisen asteen oppilaitoksissa. Materiaalit tukevat uuden oppilas- ja opiskeluhuoltolain edellyttämää yhteisöllisen opiskeluhuollon toteuttamista. Mielenterveysseuran yhteyshenkilönä hyvinvointiverkostossa on Marjo Hannukkala.
- Suomen Mielenterveysseura
- Mielen hyvinvointia toiselle astelle
- Ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkosto
Työpajoilla hankittu osaaminen näkyväksi valtakunnallisella osaamistodistuksella
Valtakunnallinen osaamistodistusmalli tekee näkyväksi ja tunnustetuksi työpajavalmennuksessa saavutettua osaamista. Osaamistodistus sisältää yksilöitynä sen osaamisen, jonka henkilö on työpajajakson aikana hankkinut ja osoittanut. Osaaminen voi olla sekä yleisiä työelämätaitoja että ammatillista erikoisosaamista. Keskeisenä tavoitteena osaamistodistusmallissa on, että työpajoilla tai muilla välityömarkkinoilla hankittu ja tunnistettu osaaminen esitetään vakiomuotoisena dokumenttina. Osaamistodistus parantaa henkilön työllistymismahdollisuuksia ja antaa hyvän pohjan osaamisen tunnustamiselle oppilaitoksessa.
Osaamistodistusmalli on kehitetty Ammattiosaamista välityömarkkinoilta -hankkeen koollekutsumassa työryhmässä, jossa on ollut edustus 21 eri organisaatiosta.
Työpajapedagogiikka-julkaisu
Tekemällä oppii -hankkeen julkaisu Työpajapedagogiikka - Valmennuksen pedagogisia lähtökohtia työpajalla esittelee työpajatoiminnan monimuotoisuutta ja kertoo valmentamisen pedagogisista lähestymistavoista työpajoilla. Kirjaa voi tilata maksutta spostilla: susanna.palo(at)tpy.fi.
Tutor-toiminnan ja koulurauhan koulutusta
Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää toisen asteen oppilaitosten tutortoiminnasta kiinnostuneille, tutorvastaaville ja muille nuorten kanssa toimiville aikuisille koulutuksen, joka vahvistaa valmiuksia toiminnallisten menetelmien käyttöön nuorten kanssa sekä oman tutor-ryhmän ohjaamiseen ja kouluttamiseen. Koulutus on myös tilaisuus vaihtaa ajatuksia ja oppia toisilta tutortoiminnan parissa työskenteleviltä. Koulutus on maksuton ja osa Yhtenäisyyttä tutortoimintaan hanketta.
- Kutsu Arjen arkki -tapahtumakalenterissa
- MLL:n tutor-toiminta
- SAKKI ry:n tutortoiminta
- SAKU ry:n tutor-toiminta
TAITO - opas tutortoimintaan ja harrastetutorina toimimiseen
SAKU ry on julkaissut tutoreille tarkoitetun oppaan, joka toimii myös tutor-koulutusten työkirjana. Opasta jaetaan SAKU ry:n harrastetutor-koulutuksissa. Opasta voi tilata koulutuksen järjestäjien omiin koulutuksiin SAKU ry:n toimistolta. Oppaan hinta on 7€.
- - - - - - - - -
Arjen arkki on SAKU ry:n ylläpitämä palvelu, jonka tavoitteena on edistää opiskelu- ja työhyvinvointia ammatillisessa koulutuksessa kokoamalla ja levittämällä toimintamalleja, hyviä käytäntöjä ja julkaisuja. Verkkopalvelut muodostuvat arjenarkki.fi-sivuista, ja facebook-yhteisöstä. Uutisarkki-uutiskirje julkaistaan kerran kuussa, pääsääntöisesti kuukauden 1. viikolla. Toimintaa järjestetään ammatillisen koulutuksen hyvinvointiverkostoon kuuluvien tahojen yhteistyönä.
- - - - - - - - -