Opiskelijan tunteminen, aito välittäminen
- Osaaminen
- Tuen tarve
Tarve, johon hyvä käytäntö vastaa:
Opinnot tulevat valmiiksi
Opiskelijan oman motivaation kantamisen varmistaminen
Luottamuksen rakentuminen
Ratkaisu; tarpeiden muuntaminen tavoitteiksi, ratkaisujen kehittäminen:
Aikaa kohtaamiselle järjestelmällisesti; ”tapaamisen toimintamalli”
- Monta ihmistä
Ennakointi, suunnitelmallisuus, joustavuus
Yhteisopettajuus amk-opettajan ja ammattiopiston opettajan välillä Resursointi mahdollistaa toiminnan
Tulokset; kokeilut ja arvioinnit:
Mallia on kehitetty useana vuotena, näihin mainittuihin asioihin panostaminen on parantanut tuloksia
Pysyvyys ja siirrettävyys; käytännöksi vakiinnuttaminen ja malliksi yleistäminen:
Siirrettävyys näillä edellytyksillä
Onnistumiseen vaikuttavat tekijät ja esiin nousseet haasteet:
- Amk-opiskelun intensiiviset jaksot vaihtelevat, myös opiskelijan tarpeet
- Työssäoppiminen amk-opintojen rinnalla mahdollistaa joustavan osallistumisen amk-opintoihin
- Ura-ohjaus, opintopolkujen rakentaminen (opinto-ohjaaja)