Mennään seiskalle -toiminnan tavoitteena on sujuvoittaa siirtymää alakoulusta yläkouluun. Toiminta on keskittynyt tukemaan yläkouluun siirtyvien oppilaiden tutustumista toisiinsa ja tulevaan kouluun. Toiminnalla vahvistetaan oppilaiden ryhmäytymistä ja yhteisöllisyyden kokemusta sekä lievennetään siirtymään liittyvää jännitystä.
Toiminnan ideana on, että oppilaat tapaavat toisiaan sekä omilla kouluillaan että tulevassa yläkoulussaan. Oppilaiden osallisuutta vahvistetaan siten, että 6. luokan oppilaat ja yläkoulun tukioppilaat suunnittelevat itse osan toiminnoista oman koulunsa Mennään seiskalle -päivässä aikuisten tukemina. Oppilaat vastaavat kyselyyn koskien siirtymää ja kirjoittavat kirjeen tulevalle luokanvalvojalleen. Tapaamiskertoja on kevään aikana 3. Kunkin kerran jälkeen oppilailta kerätään palautetta, jonka pohjalta toimintaa kehitetään. Toimintaa toteutetaan monitoimijaisesti yhdessä 6. luokan oppilaiden ja luokanopettajien, opinto-ohjaajan, erityisopettajan, nuorisotyöntekijän sekä yläkoulun aineenopettajien ja tukioppilaiden kanssa.
Yläkouluun siirtymisen tukeminen jatkuu heti seuraavana syksynä Ollaan seiskalla -toiminnalla, jonka tavoitteena on tukea ryhmän muotoutumista kohti toimivaa luokkayhteisöä. Toiminnassa toteutetaan mm. ryhmäyttämistunteja ja yhteisiä retkiä. 7. luokan aikana on tärkeää seurata ryhmän toimintaa ja sosiaalisten suhteiden muotoutumista ja reagoida tarvittaessa mahdollisiin ongelmatilanteisiin.