WinNovassa on kehitetty hakeutumisvaiheen palvelumalli vuosina 2015 - 2016. Mallia on päivitetty vuonna 2017 huomioiden mm. jatkuva haku sekä valintaperusteiden ja -prosessin läpinäkyvyys opiskelijalle.Toimintamalli on käytössä ja edesauttaa toisen asteen ammatillisesta koulutuksesta kiinnostuneita nuoria ja aikuisia hakeutumaan soveltuviin opintoihin WinNovaan.
Hakeutumisvaiheen palvelumalli sisältää
- viestinnän, tiedottamisen ja markkinoinnin
- ohjauksen
- neuvonnan ja
- elementtejä opiskelun suunnittelusta.
Palvelumallin kuvauksessa on täsmennetty eri toimijoiden roolit hakeutumisvaiheen toiminnoissa. Toimijoita ovat mm. WinNovan viestintäpalveluissa työskentelevät, WinNovan opiskelijapalveluihin kuuluvat opinto-ohjaajat, WinNovan opintotoimistoissa työskentelevät koulutuspalvelusihteeri, koulutusaloilla toimivat koulutuspäälliköt, koulutusvastaavat, ryhmänohjaajat, vastuuopettajat ja ammatilliset opettajat.
Palvelumallin kantava ajatus on ns. yhden oven periaate. Opinto-ohjaajat ottavat vastuun alkuvaiheen hakupalveluista ja ohjaavat WinNovaan hakeutumisesta kiinnostuneen seuraavalle, asiakkaan kokonaistilanteeseen sopivimmalle ovelle. Opinto-ohjaajien vastuuta tiedottamisesta, viestinnästä ja markkinoinnista on myös lisätty.