Työvaltaisen oppimisen käyttöön oton tueksi ja toimintamallien juurruttamiseksi osaksi organisaatioiden toimintaprosesseja ja -tapoja toteutettiin Opit työssä -hankkeessa työvalmentajille, opettajille ja johdolle valmennusohjelma, joka sisälsi seuraavat teemat:
1. Oppimisen ohjaus ja arviointi, tutkintojärjestelmä, uraohjaus
- Valmennuksessa keskityttiin seuraaviin sisältöihin: oppimisen ja oppimisen ohjauksen määrittely, ohjauksen keinot ja ohjaustyylit, arvioinnin tehtävät/tavoitteet, näyttötutkintojen tutkintotilaisuuksien ja ammattiosaamisen näyttöjen erot, henkilökohtaistaminen, osaamisen tunnustaminen, oppimisen ja osaamisen arviointi, arviointikohteet ja -kriteerit, uraohjauksen toimintatavat ja haasteet.
2. Oppimisympäristöjen tunnistaminen, opetussuunnitelman avaaminen, työtehtävien ja opetussuunnitelmien vastaavuus
- Teeman valmennuskerroilla perehdyttiin opinnollistamisen perusteisiin ja siihen liittyviin käsitteisiin ja työvälineisiin: opinnollistamisprosessi, oppimisympäristön tunnistamisraportti, osaamiskartta ja osaamistodistus. Lisäksi perehdyttiin tutkinnon perusteisiin ja koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmiin eri koulutusaloilla. Valmennuksessa tarkasteltiin myös pajojen ja säätiöiden tarjoamien työympäristöjen työtehtävien vastaavuutta opetussuunnitelmiin.
3. Työvaltaisen oppimisen laajentaminen sosiaalisen työllistämisen oppimisympäristöihin
- valmennuksissa perehdytään ja ratkaistaan erilaisia työvaltaisen oppimisen yhteistyömalliin, työpajojen ja säätiöiden oppimisympäristöissä tapahtuvaan oppimiseen sekä oppimisympäristöraporttien ja osaamiskarttojen käyttöön ottamiseen liittyviä asiakas/opiskelija-esimerkkejä.
Valmennuksia on toteutettu kaikilla koulutusaloilla ja kaikissa Opit työssä hankkeessa mukana olevien työpajojen(Ekamin Rannikkopajat) ja säätiöiden( Sotek- ja Parik-säätiö) oppimisympäristöissä. Valmennukset ovat sisältäneet työpajoja, itsenäistä työskentelyä ja oppimistehtäviä.