Kesällä 2016 maailman valtasi POKEMON.GO –peli. Vaasan ammattiopiston SAKUstars –kilpailun yhteydessä vuonna 2014 piilotettiin leikkimielisesti SAKU –hahmojen kuvia oppilaitoksen tiloihin. Nyt paria vuotta myöhemmin muistin SAKUjen piilotusleikin sekä Siiliskaban ja yhdistin ne maailmanlaajuiseen hittituotteeseen, siten ryhdyimme ideoimaan SAKUmon. GO:ta assistentin kanssa.
Idea tuli hieman liian myöhään ajatellen aloittavien opiskelijoiden ryhmäytymistä. Tutorit, ryhmänohjaajat ja kuraattorit ovat jo kierrättäneet uusia opiskelijoita ja tilat ovat tuttuja. SAKUmon.GO:ta testatessamme huomasimme kuitenkin, että koodien ratkaiseminen ja korttien etsiminen on hauskaa. Leikkiä voi pelata, vaikka talo olisikin jo tuttu. Lisäksi peliin tuli kehittämisideoita, joten ”parempi myöhään kuin ei milloinkaan”:
SAKU assistentti hahmotteli pelin kulun ja toinen ryhmä (MMPT15A) kirjoitti säännöt ja sekoitti sanat eli kirjoitti koodit.
Testaus
MMPT15A ryhmän tutorit testasivat ensin pelin matkailualan perustutkintoa opiskelevalla ykkösryhmällä (MMPT16A).
Pelaaminen
Myöhemmin samaiset tutorit leikittivät suomenkielisiä tutoreita Hansa-kampuksen toisessa kiinteistössä Ruutikellarintie 2:ssa, jossa järjestetään kaikki hotelli-, ravintola- ja talousalan koulutus. Kiinteistössä on lisäksi opetusravintola sekä aikuiskoulutuksen tiloja.
Tutoreille kerrottiin ensin pelin idea ja esiteltiin SAKU-kortit. Ryhmä jaettiin kahteen siten, että molempiin joukkueisiin tuli oppaan lisäksi viisi tutoria ja yksi opettaja. Opettajat olivat jääviä tulkitsemaan koodeja ja hakemaan kortteja. Koodien ratkaisu ei ollutkaan aivan helppoa. Tutoreiden piti miettiä koulutusten kautta tiloja. Moni myös muisti yläkoulun esittelykierroksilta baariluokan ja hotelliluokan, joten suunnistaminen oli sitten koodin ratkaisemisen jälkeen helppoa.
Tarkkailijan näkökulmasta havainnoituna koodien ratkaisu vaikutti kiinnostavalta. Kukaan ryhmässä ei ollut ylivertainen, moni antoi ehdotuksia, jotka auttoivat lopullisen ratkaisun löytymisessä.
Levittäminen
MMPT16A ryhmä kävi tekniikan yksikössä Sampo –kampuksella esittelemässä peliä erityisopettajalle ja opo:lle. Ryhmä kertoi testauksesta saamiaan kokemuksia.