Materiaali sisältää tutkintouudistuksen mukaiset toteutussuunnitelmat SAKU-toiminnasta koulutuksen järjestäjien avuksi. Toteutussuunnitelmien tarkoituksena on tuoda esille SAKU-toiminnan opinnollistamisen mahdollisuuksia ammatillisissa oppilaitoksissa.
SAKU ry:n toiminta nähdään usein vapaa-ajantoimintana ja harrastamisena. Uudet tutkinnon perusteet nostavat kuitenkin esille paljon sellaista osaamista, jonka saavuttamisessa SAKU ry:n tarjoama toiminta voidaan nähdä osana oppilaitoksen ydintoimintaa. Osallistuminen SAKU ry:n toimintaan tarjoaa motivoivan mahdollisuuden kerryttää opintoihin kuuluvaa osaamista samalla, kun ohjaavien opettajien resurssi on osa normaalia opetusta.
SAKU-toiminnan toteutussuunnitelmat tarjoavat koulutuksen järjestäjille työkalun opetussuunnitelmatyöhön sekä opiskelijoiden osallisuuden lisäämiseen. Toteutussuunnitelmat ovat väline henkilökohtaisen polun sekä uuden opiskelijahuoltolain vaatiman yhteisöllisyyden toteuttamiseen ja tukevat opiskelijoiden osallistumista SAKU ry:n harrastus- ja kilpailutoimintaan. SAKU-toiminnan opinnollistamisen myötä voidaan lisätä oppilaitokseen yhteisöllisyyttä, hyvinvointia, osallisuutta ja viihtyvyyttä edistävää toimintaa.
Toteutussuunnitelmia on työstänyt keväästä 2014 alkaen SAKU ry:n opiskelijoiden hyvinvointipalveluiden kehittämisryhmä uusien opetussuunnitelman perusteiden tavoitteiden sekä keräämiensä hyvien käytäntöjen pohjalta. Toteutussuunnitelmia ovat matkan varrella käsitelleet ja ideoineet myös muut SAKU ry:n kehittämisryhmät sekä järjestön hallitus.
Toteutussuunnitelmia on laadittu viisi seuraaviin yhteisten opintojen osa-alueisiin liittyen:
-
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
- Äidinkieli
-
Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittavat taidot
- Yhteiskuntataidot
- Yrittäjyys ja yritystoiminta
- Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto
-
Sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen
- Taide ja kulttuuri
Suunnitelmiin on purettu SAKU ry:n kehittämää ja edistämää toimintaa SAKU-tapahtumien ja -toimintojen vetämisen ja niihin osallistumisen sekä harrastetutortoiminnan näkökulmista. Toteutussuunnitelmat sisältävät kuvaukset toiminnoista ja niiden tutkintouudistuksen tavoitteiden ja arviointikriteerien mukaisesti kerryttämästä osaamisesta sekä hyviä käytäntöjä toimintojen toteuttamiseen.