KAO:n YritysAmiksessa on toteutettu osaamisperusteisia opetussuunnitelmia yrittämällä oppimisen pedagogiikalla. Oppilaitosympäristöt on muokattu työpaikkaympäristöiksi. Opiskelijoita ei jaotella ryhmiin, vaan kaikki tietyn osaamisalan opiskelijat kuuluvat samaan amisyritykseen. Opettajatiimit ohjaavat oppimista, jota hankitaan tekemällä töitä työelämän tapaan oikeille asiakkaille. Opettajan rooli muuttuu työnjohtajaksi ja ohjaajaksi.
Yritysamiksessa kunkin osaamisalan opettajat toimivat tiiminä. Ohjaajatiimi koordinoi yhdessä työtehtäviä ja vastaa, että jokainen opiskelija saavuttaa opsissa määritellyn osaamisen. Lukujärjestyksiä ei ole, vaan ohjaajatiimi suunnittelee yhdessä opiskelijoiden kanssa työtehtävät ja niiden aikataulun tutkinnon perusteiden ammattitaitovaatimusten ja opiskelijalta puuttuvan osaamisen mukaisesti.
Henkilöstö on motivoitunut uudessa mallissa kehittämään ammatillista koulutusta sellaiseksi, että se vastaa yhteiskunnan ja työelämän muutoksia. Tiimiopettajuus lisää opettajan työn mielekkyyttä, yhdessä tekemistä, ajantasaisuutta ja haastaa kehittämään omaa ammattitaitoaan. Yhdessä tekemisen lisäarvo toteutuu YritysAmis -mallissa. 1+1 on enemmän kuin kaksi.
Amisyritys-pedagogiikka lisää yhteistyötaitoja ja yrittäjämäistä asennetta sekä helpottaa työelämään siirtymistä joko toisen palvelukseen tai itsensä työllistämiseen yrittäjänä. Amisyritys-pedagogiikalla vähennetään opiskelun koulumaisuutta ja lisätään opiskelijoiden omaa päätösvaltaa ja vastuuta. Toimiessaan erilaisissa työtehtävissä ja työelämää vastaavissa rooleissa, he hankkivat opetussuunnitelmassa määriteltyä osaamista. Pedagogisilla ratkaisuilla edetään tiimimäiseen yrittämällä oppimiseen.
Oma rooli opettajalle ei enää olekaan olla kaikkitietävä kansankynttilä, vaan yksi tiimin jäsen muiden joukossa. Toimiva tiimityö taas perustuu hyvään vuorovaikutukseen ja kunnioitukseen muita tiimiläisiä kohtaan. Hyvin toimiva tiimi on puolestaan esimerkki opiskelijatiimeille.
Lue enemmän YritysAmis-mallista tai oppimisympäristöjen muutoksesta.