Alkukartoituskysely on tarkoitettu ryhmänohjaajien työkaluksi opiskelijoiden henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimisen, varhaisen puuttumisen ja opiskelijatuntemuksen tueksi. Alkukartoituskyselyn on tarkoitus madaltaa puheeksi ottamista, edistää varhaista puuttumista ja olla niin opiskelijan kuin ryhmänohjaajan apuna opiskelijan opintopolun suunnittelussa. Kyselyn tarkoituksena on lisätä opiskelijoiden hyvinvointia ja osallisuutta sekä tukea opiskelumotivaatiota. Kyselyä hyödynnettäessä on mahdollista tukea opiskelijoiden kiinnittymistä opintoihin ja parantaa läpäisyä.
Alkukartoituskyselyn osa-alueita ovat minä opiskelijana ja opiskelun tavoitteet, omien opintojen suunnittelu, opiskelun tuen tarve ja osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Eri osa-alueiden kautta on tarkoitus saada niveltietoja opiskelijan itse kertomana, helpottaa mahdollisen tuen tarpeen selvittämisestä ja opiskeluhuollon palvelujen tarpeen ennakointia. Tärkeänä osa-alueena on opiskelijan aiemman osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen -prosessin käynnistäminen mahdollisimman nopeasti opintojen alkaessa.
Alkukartoituskysely on paperiversiona täytettävissä jo ensimmäisten opiskelupäivien aikana, vaikka sähköisiin järjestelmiin ei olisikaan vielä opiskelijalla pääsyä. Alkukartoituskyselystä on oma materiaali ryhmänohjaajalle, johon on kuvattu eri osa-alueiden sisältöä, mahdollisia keskustelun avauksia ja huomioita. Opiskelijan vastauksien kautta on mahdollista päästä syvemmälle opiskelusuunnitelmaa tehtäessä ja helpottaa opiskelijan omaa suunnittelua. Alkukartoituskysely sopii kaikille opiskelijoille paikkakunnasta, alasta, koulutusmuodosta, iästä, sukupuolesta ja taustasta riippumatta, ja on siten vietävissä, minkä tahansa koulutuksen järjestäjän käytänteeksi.