Ammatillisessa oppilaitoksessa yhteisöllisyys toteutuu monella eri tasolla, henkilökunnan kesken, henkilökunnan ja opiskelijoiden välillä, opiskelijoiden yhdessä tekemisenä ja myös lähiympäristön toimijoiden kesken. Verkostoituminen ja yhdessä tekeminen lisäävät yhteisöllisyyttä. Yhteisöllisyys on yksinkertaisimmillaan sitä, että kohdatessa tervehditään ja ollaan kiinnostuneita toistemme hyvinvoinnista. Yhteisöllisyys on siten vuorovaikutusta, mutta myös yhdessä tekemistä yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Kun opiskelija tuntee viihtyvänsä oppilaitoksessa, hän myös sitoutuu opintoihinsa paremmin.
Nuorisotyön asiantuntijuus näyttäytyy parhaimmillaan nuorten kohtaamisessa ja yhteisön innostamisessa. Yhteisöllisellä työllä innostetaan nuoria olemaan aktiivisia osallistujia ja vaikuttajia omassa opiskeluympäristössään. Yhdessä opiskelijoiden kanssa on mahdollista kehittää erilaisia yhdessä tekemisen paikkoja opiskelun lomaan. Tällaisia ovat erilaiset teemapäivät ja tapahtumat, joita nuorisotyöntekijä on mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa yhdessä nuorten ja henkilökunnan kanssa. Osallisuutta voidaan edistää tekemällä osallistuminen yhteiseen toimintaan helpoksi, kysymällä aktiivisesti mielipiteitä sekä osoittamalla, että annetuilla mielipiteillä on oikeasti merkitystä ja niitä kuunnellaan. Nuorille on annettava mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa heihin liittyviin asioihin.
OIVA -hankkeen nuorisotyöntekijät järjestävät tapahtumia ja teemapäiviä toimipisteissä myös ilman opiskelijoiden osallisuutta. Tapahtumilla ja teemapäivillä on usein jokin kasvatuksellinen lähtökohta, mutta asia pyritään tuomaan esille nuoriin vetoavalla tavalla. Esimerkiksi päihdekasvatuksen välineenä ovat olleet kännilasit, jotka simuloivat humalatilaa ja liikennekasvatuksen välineenä kolarin voiman näyttävä törmäyspenkki.
Katso myös: ryhmäytykset ja ryhmässä tehtävätyö -hyvät käytännöt