Kuvaus
Hankkeen tavoitteet olivat Tutor-opettajamallin kehittäminen
Tavoitteet:
- Positiivinen ryhmäyttäminen
- Tutor-opettaja on vertaistukena opiskelijoille
- Tukee ammattiin kasvamista sekä urasuunnittelua
- Antaa osaston opettajille työrauha keskittyä ammatinopettamiseen
- Rästitehtävien kartoittaminen ja niiden suorittamisen ohjaus
- Tarpeen mukaisten tukitoimintojen suunnittelu ja toteutus Tutor-opettajan toimintamalli
- On ollut helposti lähestyttävä ja aidosti kiinnostunut nuorista → luottamuksellisen suhteen syntyminen tutorin ja opiskelijoiden välille.
- Tutor-opettaja on pyrkinyt luomaan luokan me-henkeä, jolloin nuorella olisi mahdollisuus kuulua yhteisöön ja olla tärkeänä osana vaikuttamassa sen toimintaan.
- Tutor-opettaja on käynyt henkilökohtaisia tukikeskusteluja ja ryhmäkeskusteluja opiskelijoiden kanssa. Keskusteluissa on aiheina ollut itsetunto, omat vahvuudet ja heikkoudet, ammatillinen kasvu, työ- ja urasuunnittelu. Yksilökeskusteluissa on mietitty myös ratkaisuja sen hetkisiin opiskelijan ongelmiin, jotka ovat esteenä opiskelujen etenemiselle.
- Tutor-opettaja on ollut mukana tunneilla niin luokassa kuin työsalissakin. Hän on tukenut ja kannustanut opiskelijoita ammatinopettajan antamissa tehtävissä.
- Tutor-opettajan kanssa on selvitetty rästitehtävät, suunniteltu niiden suorittamisen aikataulua ja toteutettu se.
- Tutor-opettaja on toiminut yhteistyössä lähes päivittäin opiskelijoiden, opetus- ja ohjaushenkilöstön, opiskelijahuollon sekä vanhempien kanssa.
- Opiskelijoiden on pitänyt ilmoittaa poissaoloistaan myös tutor-opettajalle, joka on puuttunut niihin välittömästi.
- Tutor-opettaja on pyrkinyt auttamaan opiskelijaa löytämään motivaation opiskeluun. Selkeiden tavoitteiden asettamisella ja niiden saavuttamisen positiivisista vaikutuksista kertomalla, opiskelijan on mahdollisuus löytää motivaatio opiskeluihin. Jatkuva palaute vie opiskelijaa eteenpäin.