Tyyppi
Työkykypassia ei ole erikseen resursoitu kenellekään, vaan resurssit muodostuvat kursseille määriteltyjen opetusresurssien kautta. Käytännössä työkykypassista vastaa yksi liikunnanopettaja. Verkkokurssin toteuttaminen on kahden henkilön vastuulla, sillä sen suorittajia on paljon. Kurssin vastuu on jaettu liikunnanopettajien kesken (n. 30 opiskelijaa/opettaja). Verkkokurssin alussa pidetään aloitusinfo kaikille opiskelijoille, joka vie noin 45 min. Verkkokurssi on yhden opintoviikon mittainen, n. 28 tuntia.
Työkykypassia voisi markkinoida myös vanhemmille, joka voisi jotkut opiskelijat aktivoida sen suorittamiseen. Työkykypassista pitäisi olla mainoskampanja, joka lisäisi mielenkiintoa työkykypassia kohtaan. Työkykypassia kannattaisi ennen kaikkea markkinoida työnantajille. Ryhmänohjaaja olisi hyvä tapa markkinoida työkykypassia. ryhmänohjaajan kannustuksella on suuri merkitys. Työkykypassi pitäisi saada esiin ryhmähenkeä nostavana asiana, jossa esim. koko ryhmä voi sitoutua suorittamaan sen yhteisillä liikuntatempauksilla, sählyturnauksilla jne. Työkykypassin pitäisi olla kaikkien ammattikoululaisten yhteinen asia ja ylpeydenaihe. sillä voisi markkinoida ammattilaisuutta.
Liikunnan opettaja Petri Pennanen, petri.pennanen@jao.fi, Jyväskylän ammattiopisto